GORTcoaching Roermond - Acceptance & Commitment Therapy (ACT) en de zes zuilen. - GORTcoaching - Gratis oriëntatiegesprek
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Uw Coach Roermond – Acceptance & Commitment Therapy (ACT) en de zes zuilen.

Acceptance & Commitment Therapy (afgekort ACT) is een bewezen effectieve en redelijke nieuwe vorm van behandeling. Het belangrijkste nieuwe inzicht dat bij ACT wordt gebruikt is dat de aandacht vooral wordt gericht op wat wel verandert kan worden, bijvoorbeeld gedrag, en minder op wat niet verandert kan worden, zoals emoties en gedachten. Volgens de filosofie van ACT helpt het niets om te vechten tegen onvermijdelijke zaken zoals negatieve emoties of gedachten en kun je beter proberen deze te accepteren. Ook wordt er bij ACT veel gekeken naar wat jouw doelen zijn in het leven, wat jou echt gelukkig maakt en hoe je hier meer aandacht aan zou kunnen geven. Uw coach Roermond kan u helpen aan de hand van ACT wanneer er dingen in uw leven niet lopen zoals u wenst.

ACT bestaat uit 6 onderdelen, die zuilen worden genoemd. Aan de hand van de zuilen wordt het traject doorlopen.

  1. Mindfulness; in contact komen met het hier en nu. Hierbij wordt ingegaan op wat je kunt doen om minder bezig te zijn met wat is geweest of wat nog gaat komen, zodat je meer aandacht over hebt die je aan het moment zelf kan geven. Resultaat is meer rust in het hoofd.
  2. Acceptatie; ‘Het is zoals het is’. Coach Roermond leert je onvermijdelijke vervelende gedachtes, gevoelens en omstandigheden meer te accepteren in plaats van ertegen te vechten. Ook hierdoor komt er meer rust in het hoofd.
  3. Defusie; loskomen van je eigen gedachten, zodat deze je minder snel kunnen raken. Door je te realiseren dat gedachten losstaan van jouw zelf en je ervoor kunt kiezen iets anders te doen dan je gedachten je ingeven, leer je dat je het ‘advies’ wat je brein je geeft kunt opvolgen, of niet.
  4. Zelf als context; je niet langer vereenzelvigen met jouw gedachten, gevoelens of herinneringen. Je bent je gedachten, gevoelens of herinneringen niet. Hieronder zit een meer constante zelf waarmee je een andere relatie aan kunt gaan.
  5. Waarden; aandacht besteden aan het verhelderen van jouw waarden. Wat vind jij echt waardevol? gezondheid? relaties? ontwikkeling? Waarden zijn principes die jouw leven richting kunnen geven en die jouw leven zinvol maken. Door hier over na te denken realiseer je je waar ‘je het voor doet’
  6. Toegewijde actie; gedrag dat je dichter bij jouw waarden brengt gaan vertonen. Hierbij zul je onvermijdelijke vervelende situaties tegenkomen. Coach Roermond helpt jou dicht bij jezelf te blijven en al het geleerde in praktijk te brengen.

Lijkt ACT u een fijne methode om mee gecoacht te worden?
Neem dan contact op met Coach Roermond of plan hier een gratis oriëntatiegesprek.

Door: Iris Verschoor