Coaching voor Mediators - GORTcoaching - Gratis oriëntatiegesprek
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Coaching voor Mediators

Mediatie is een steeds vaker voorkomende vorm van conflictbeslechting. Deze toename in populariteit zorgt ook voor meer werkdruk bij mediators. Coaching voor mediators kan u helpen in het onderzoeken, verstevigen en ontwikkelen van uw kennis en kunde. U kunt coaching voor mediators op twee manieren inzetten: Enerzijds kunt u coaching gebruiken om u als professional verder te ontwikkelen. Anderzijds kunt u coaching ook inzetten op het gebied van persoonlijk geluk. Wat u met coaching voor mediators wilt bereiken is optimaal functioneren, terwijl u maximale ontspanning vasthoudt. U vergroot met coaching voor mediators uw persoonlijke effectiviteit en uw professionele ontwikkeling.

Coaching voor mediators

Veelvoorkomende coachvragen:

=

Natuurlijk gezag, hoe ontwikkel je dat?

=

Hoe ga ik op een verantwoorde manier om met de heftige emoties tijdens een mediatietraject?

=

Waardoor en wanneer verlies ik de regie?

=

Ik heb vaak het gevoel dat ik mensen te kort doe. Wat kan ik daar tegen doen?

=

Hoe ervaar ik meer geluk & balans?

=

Hoe kan ik eindverantwoordelijk zijn voor een casus als ik verder machteloos ben?

=

Toon ik op de juiste momenten standvastigheid?

=

Onder druk werken: hoe ga je met spanningen om?

Waar kan Coaching voor Mediators zich op richten:

Vergroot uw Emotionele Intelligentie

Leer op een gezonde manier om te gaan met de heftige emoties die los kunnen komen tijdens een mediatietraject.

Ontspanning

Ga aan de slag met verschillende ontspanningstechnieken om stress en werkdruk tegen te gaan/ niet toe te laten.

Perfectionisme

Vind een werkbare balans in uw perfectionisme.

Verbeter uw Stressbestendigheid

Biedt alle bronnen van spanning het hoofd, door uw stressbestendigheid te vergroten

Informatie over coaching

Prijs

139,- euro per uur excl. BTW. Als particulier kunt u gebruik maken van een speciaal tarief van €99,- incl. BTW per uur. Klik hier voor een overzicht van de vergoedingsmogelijkheden.

U kunt direct starten

Kijk direct in de agenda van uw coach en plan uw gratis oriëntatiegesprek.

Duur Traject

Afhankelijk van uw doelstellingen kunt u rekenen op gemiddeld 5 tot 10 coachgesprekken, ongeveer 1 keer per 2-3 weken.

Wist u dat ...?

Stress voor mediators slecht is voor empathie en aansluiting met cliënten, waardoor de kwaliteit van mediatie sterk achteruit gaat?

Inhoudelijk over coaching

Wat is coaching?

Coaching is een persoonlijk ontwikkelingsproces dat wordt ingezet om de voor u wenselijke en duurzame veranderingen in uw loopbaan te bevorderen. Dit wordt bereikt door middel van gestructureerde, gerichte gesprekken en het gebruik van passende oefeningen en coachtechnieken. U verwerft diepgaande persoonlijke inzichten die vaak life-changing zijn. Tijdens dit traject kunt u ook ondernemerschap overwegen, testen inzetten of u meer richten op zingeving. Loopbaancoaching is altijd gericht op de toekomst.

Waarom coaching voor Mediators?

Zoals eerder gezegd, kan coaching voor Mediators zich op twee gebieden richten. Enerzijds kunt u coaching gebruiken om u als professional verder te ontwikkelen. Hoe dit wordt vormgegeven, is voor elke mediator anders. Een vraag die vaak bij coaching voor mediators terugkomt, is de wens voor professionele ontwikkeling aan de hand van supervisie door een coach (Voor meer informatie over wat supervisie precies inhoudt, zie ook het kopje “Wat is supervisie voor Mediators?” hieronder). Anderzijds kunt u coaching ook inzetten op het gebied van persoonlijk geluk. Denk daarbij aan het vinden van ontspanning, een werkzamere werk-privé balans te vinden en beter leren omgaan met stress. Door de toename in populariteit is het niet opmerkelijk dat mediators er door deze stress steeds vaker aan onder doorgaan. Het constant tussen twee partijen staan en objectief blijven, vraagt immers veel van een persoon. Mediators zijn professionals die door de aard van de baan zich regelmatig in stressvolle situaties bevinden. Niet alleen stress die voortkomt uit de conflicten, maar ook door het constante adviseren, onderhandelen en overleggen, kan er erg veel stress ontstaan. Bovendien zijn mediators ook doorlopend bezig met het analyseren van informatie en dit verbaal en schriftelijk te communiceren. Dit alles vergt sterke emotionele en psychologische overtuigingskracht, maar ook de nodige stressbestendigheid van een mediator. De bedoeling van Coaching voor Mediators is dus het ontwikkelen van uw niet-juridische, persoonlijke en professionele vaardigheden.

Hoe ziet een coachtraject er uit?

Hoe ziet een coachtraject eruit?
Ieder coachtraject wordt op maat gemaakt. Samen met uw coach wordt uw traject samengesteld aan de hand van uw vragen en behoeften. Kies altijd een coach waarvan u het idee hebt dat zijn/haar werkwijze, doelgroep en specialisme het beste bij u past.

Het oriëntatiegesprek
Het oriëntatiegesprek dient als kennismaking.
U en de coach zullen inventariseren:
– Welke doelen u wilt behalen en waarom
– wat u uit het coachtraject wilt halen (wanneer heeft het coachtraject naar uw idee zijn doelen bereikt? Wat is uw ideale situatie?)
– welke aanpak hier het beste bij past
Aan het eind van het gesprek stemt u met de coach af of het klikt. Als dit zo is, kunt u beginnen aan uw coachtraject.

Het coachtraject
Tijdens uw coachtraject werkt u aan uw doelstellingen en competenties door middel van coachgesprekken, reflectie-oefeningen en opdrachten. In overleg is het tevens mogelijk om een test af te nemen.

U en de coach zullen:
– een passend en realistisch plan van aanpak opstellen en in de praktijk brengen.
– constant reflecteren op uw eigen doel: bent u op de goede weg?
– na elke sessie gaat u met oefeningen aan de slag. Het slagen van een coachtraject is afhankelijk van uw eigen motivatie en inzet.

De coaches van GORTcoaching maken gebruik van technieken en methodieken zoals Motiverende Gespreksvoering, RET (Rationele Effectiviteits Training), Mindfulness, NLP (Neuro Linguistisch Programmeren), Oplossingsgericht Coachen, ACT (acceptance en commitment therapie) en MMS coaching (Motivating Management Service).

Eindevaluatie
In het laatste gesprek zullen u en de coach reflecteren op het coachtraject en het proces. Zijn de doelen behaald? Hoe ver bent u en wat wilt u nog aan pakken in de toekomst? Wanneer gewenst kunt u een follow-up gesprek inplannen na een bepaalde tijd, om nog een samen te komen en te bespreken hoe het gaat.

Wanneer het een zakelijk traject betreft start en eindigt u vaak met een driegesprek. Dit is een gesprek tussen coach, coachee en leidinggevende waarin op transparante wijze overeenstemming over het coachdoel bereikt wordt. Ook kan de situatie zowel vanuit het gezichtspunt van de coachee als dat van de leidinggevende belicht worden.

Wat levert coaching u op?
  • Meer zelfinzicht in uw persoonlijke waarden, normen, drijfveren en doelen
  • Het (her-)ontdekken van talenten
  • Meer motivatie en energie
  • Bevlogenheid
  • Het leren omgaan met anderen op werk
  • Meer zelfvertrouwen
  • Het leren omgaan met druk
  • Het vinden van geluk
Wat is supervisie voor Mediators

Het is de bedoeling om tijdens supervisie zaken te bespreken die niet lekker lopen. Hierin draait het niet om het probleem, maar hoe u met dit probleem omgaat. In supervisie krijgt u op u toegespitste feedback op uw functioneren. Door dieper in te gaan op de problemen wordt u zich meer bewust van uw eigen gedachten, gevoelens, normen en waarden en de manier waarop dit uw handelen bepaalt. U wordt hierover aangemoedigd, maar ook geconfronteerd. Leren blijft iets waar spanning om heen kan hangen. Je geeft immers toe dat je iets nog niet kan. Je moet je open stellen en toelaten dat je soms fouten zult maken. Dit is niet anders bij supervisie. Het gaat er bij supervisie om dat je leert hoe je het in volgende situaties op een nieuwe en effectievere manier kan aanpakken. Met supervisie leer je dus je eigen professionaliteit uit te breiden, op niveau en actueel te houden. Door de reflectie die supervisie biedt, verbetert u uw zelflerend vermogen en verhoogt u de effectiviteit van uw persoonlijke en professionele functioneren. De supervisor De supervisor is ervaren professional die verantwoordelijk is om een open en vertrouwde leeromgeving voor u te creëren. De supervisor bewaakt uw leren en zorgt ervoor dat u leert uzelf daarin te reguleren. De supervisor functioneert als vertrouwenspersoon bij wie u met uw twijfels en problemen terecht kan en kan bespreken. Een supervisor kan u geruststellen, u bijsturen, uw zwakke en sterke kanten duidelijk maken en helpen om deze te verbeteren of te versterken. Wist u dat …? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat werknemers die supervisie hebben gedaan – Hun kennis beter toepassen, – langer bij een organisatie werkzaam willen blijven, – en meer tevreden over hun werk en leven zijn … dan werknemers die geen supervisie hebben gehad?

De relatie tussen mediator en cliënt (wetenschappelijk)

Mediatie is een steeds meer gebruikte manier van geschillenbeslechting. Dit is begrijpelijk, aangezien mediatie een aantal voordelen heeft ten opzichte van traditionele conflict oplossingen, zoals arbitratie en onderhandelingen. Ook is mediatie goedkoper, minder formeel en flexibeler dan arbitratie. In onderzoek naar de factoren die mediatiesucces bepalen, werd de positieve relatie tussen cliënt en mediator, door zowel mediators als hun cliënten als belangrijkste factor tot succes genoemd. Door dit goede, wederzijdse gevoel in mediatie te creëren, ontstaat er namelijk een positieve, open en coöperatieve relatie tussen de mediator en cliënt. Hiermee wordt gewaarborgd dat de cliënt bereid is om eerlijk en open te communiceren, waardoor de mediator samen met de cliënten tot een beter akkoord kan komen. Aangezien het creëren van een goede band met een cliënt praktisch ook erg makkelijk en goedkoop is om toe te passen, is het onderzoek naar de ontwikkeling van een positieve relatie ook van groot belang voor de mediatie praktijk. Emotionele Intelligentie Conflicten gaan zelden zonder emotie gepaard. Dit betekent dat mediators ook regelmatig met sterke emoties in contact komen. In de praktijk blijken emoties tijdens mediatie en hun consequenties voor mediators echter niet altijd voldoende aandacht te krijgen. Hoewel er een grote diversiteit aan trainingen voor mediators is, wordt er in deze trainingen nog onvoldoende aandacht besteed aan hoe mediators in de mediatiepraktijk met emoties kunnen omgaan. Dit kan een probleem opleveren, omdat de aanwezigheid van emoties in conflict betekent dat een mediator in staat moet zijn met deze emoties om te gaan. Zo kan een mediator er bijvoorbeeld voor kiezen tijdens een mediatie waarin de emoties hoog oplopen, deze emoties te bespreken voordat er verder wordt gegaan met de onderhandelingen. Een construct dat over de omgang met emoties gaat, is emotionele intelligentie (EI). Emotionele intelligentie is de capaciteit om emoties zowel in jezelf als in anderen te identificeren, begrijpen, reguleren en te gebruiken. Zoals uit de definitie al blijkt, stelt emotionele intelligentie mediators dus in staat om emoties sneller te herkennen en te begrijpen, en emoties te gebruiken zodat situaties in hun voordeel spelen. In onderzoek naar emotionele intelligentie (EI) werd gevonden dat mediators met hoge EI op een aantal belangrijke manieren van mediators met lage EI verschilden. Hoge EI mediators gebruikten over het algemeen meer actieve oplossingen die aanstuurden op wederzijdse compromissen, terwijl lage EI mediators een meer passieve aanpak hadden en vooral gericht waren op het stoppen van het conflict en daarmee niet alle onderliggende problemen aanpakten. Een mogelijke verklaring voor de passiviteit van lage EI mediators is, dat lage EI mediators emoties, zoals vijandigheid, afleidend vinden. Mogelijk zijn ze onzeker over hoe met deze emoties om te gaan, waardoor ze de emoties links laten liggen en niet actief aanpakken. Daarnaast werd er gevonden dat mediators met hoge EI beter zullen zijn in het opvangen van subtiele emotionele cues en daardoor een accurater beeld vormen dan lage EI mediators. Ook zullen zij gemakkelijker emoties van de partijen manipuleren om naar een bepaalde uitkomst toe te werken. Bovendien bleek uit onderzoek dat hoge EI mediators meer strategieën gebruikten die rapport en vertrouwen verhogen dan lage EI mediators. Samenvattend werd er dus gevonden dat hoge EI mediators emoties beter aanpakken, meer mediatiesucces hebben en meer rapport ondersteunende technieken gebruiken dan lage EI mediators. In andere woorden, hoge emotionele intelligentie is gerelateerd aan het ontwikkelen van een positieve band tussen mediator en cliënt. Emotie Intensiteit (Negatieve) Emoties, zoals boosheid en interpersoonlijke vijandigheid, kunnen vaak aanwezig zijn tijdens mediatie, omdat/aangezien mediatie een manier van conflict oplossing is. Maar tijdens een mediatieproces kunnen ook positieve emoties aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een over enthousiaste cliënt die zo sterk gelooft in zijn/haar eigen oplossingen dat ze amper openstaat voor de inbreng van anderen. Naast dit verschil in valentie (positieve versus negatieve emoties), kunnen emoties ook verschillen in intensiteit tijdens een mediatieproces. Dit wordt emotie intensiteit genoemd. Emotie intensiteit zegt iets over de consistentie en sterkte van de aanwezigheid van bepaalde emoties tijdens een situatie/mediatie, en gaat niet over eenmalige, intense uitbarstingen van emoties. Als een emotie zoals nervositeit voortdurend aanwezig is, dan is er sprake van hoge emotie intensiteit van nervositeit. Is de emotie bijna nooit aanwezig, dan is er sprake van lage emotie intensiteit. Aangezien emoties consistent aanwezig kunnen zijn tijdens een mediatieproces, is het voor succesvolle mediatie uitkomsten/het mediatiesucces belangrijk om te weten wat de effecten van intense emoties op het mediatieproces zijn. Zo is er gevonden dat in hiërarchische werkconflicten dat erkenning van vijandigheid positief aan de perceptie van mediatie effectiviteit is gerelateerd. Belangrijker voor het huidige onderzoek is dat bij een gebrek aan erkenning van de emotie van de cliënt, de cliënt het nut van mediatie niet in ziet. Slechts nadat de emoties worden erkend door de mediator (en de andere partij), kan mediatie succesvolle resultaten opleveren. In onderzoek naar de gevolgen van hoge interpersoonlijke vijandigheid op het creëren van een akkoord, werd er daarnaast gevonden dat vijandigheid het bereiken van een akkoord op drie manieren ondermijnd. De objectiviteit wordt geschaad, omdat de partijen vertrouwen in elkaar verliezen, de brede aandacht voor het probleem verplaatst zich naar het specifieke gedrag dat de boosheid oproept, en ten slotte verandert vijandigheid het doel tot een akkoord te komen, zich in wraak nemen op de ander. Hoge emotie intensiteit verkleint op deze drie manieren dus de kans dat mediatiesucces wordt bereikt. De focus verschuift zich van het akkoord naar het conflict tussen de cliënten, waardoor het succes van het akkoord verkleint wordt. Ten slotte, verhoogt vijandigheid de mate van weerstand, wat op zijn beurt het probleem oplossende proces onmogelijk maakt. Daarom wordt er verwacht dat emotie intensiteit negatief gerelateerd is aan mediatiesucces. Al met al, kan hieruit geconcludeerd worden dat emotie intensiteit van negatieve invloed is op mediatie effectiviteit. Conclusie De wetenschappelijke literatuur biedt dus drie praktische handvatten om de effectiviteit van mediators te vergroten. Mediators kunnen om hun effectiviteit vergroten door actief te werken aan de relatie met de cliënten, zijn/haar emotionele intelligentie te vergroten en (daarmee) beter om te leren gaan met hoge emotie intensiteit.

Onze coaches gespecialiseerd in mediators

Teamcoaching & Intervisie

Naast individuele coaching bieden we ook Teamcoaching & Intervisie voor groepen.

Teamcoaching

Teamcoaching ondersteunt teams in hun ontwikkelingsproces, maar ook in periodes van interne of externe crisis, ontevredenheid of conflict. Lees hier verder.

Intervisie

Bij intervisie ligt de focus op analyseren en oplossen van problemen, advisering over knelpunten en het ontwikkelen van vaardigheden. Lees hier verder.

Meer weten over onze cultuur?

Zit u in stage 2, 3 of zelfs 4 of 5? Kijk het filmpje om er achter te komen!