Coaching voor Topsporters - GORTcoaching - Vind uw coach!
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Coaching voor Topsporters

De constante druk om te presteren is de meeste (top)sporters niet vreemd. Soms komt de druk van buiten, maar vaker nog van uzelf. Coaching voor topsporters is de ideale manier om hier mee om te leren gaan. Verhoog uw zelfvertrouwen door uw valkuilen te herkennen. Maar leer bijvoorbeeld ook met wedstrijdspanningen om te gaan. In trainingen lukt het om optimaal te presteren, maar op de wedstrijddag bent u meer in uw hoofd bezig dan met presteren. Ook deze onzekerheid en angst zijn punten die met coaching voor topsporters aangepakt kunnen worden. Andere topsporters zijn juist op zoek naar verbetering en vooruitgang, die laatste paar procent/laatste missende procenten. Coaching voor topsporters kan u ook helpen uw individual zone of optimal functioning en flow te vinden zodat u optimaal de trainingen en wedstrijden ingaat. Oftewel, als uw doel verbetering in uw (top)presteren is, dan is coaching voor Topsporters iets voor u!

coaching voor topsporters

Veelvoorkomende coachvragen:

=

Hoe ga ik op een productieve manier om met wedstrijdspanning?

=

Mijn vrienden en familie begrijpen mijn trainingsschema niet. Hoe maak ik hen dit duidelijk?

=

Hoe vind ik mijn flow?

=

Ik wil zelfverzekerder zijn. Hoe bereik ik dit?

=

Ik sta op het punt een kind te krijgen. Hoe combineer ik deze verantwoordelijkheid met mijn sport- en trainingseisen?

=

Na mijn blessure, haal ik mijn niveau niet meer. Wat kan ik nu doen?

=

Ik heb mijn laatste wedstrijd verloren. Hoe pak ik de draad weer op?

=

Ik ben langdurig geblesseerd. Wat nu?

=

Ik word door mijn omgeving geconfronteerd met dopinggebruik? Hoe ga ik hier mee om?

=

Hoe ga ik om met/hoe versla mijn angstgegner?

=

Ik word ouder, maar wil nog niet stoppen met mijn sport. Hoe ga ik hier mee om?

=

… en nog meer.

Waar kan Coaching voor Topsporters zich op richten:

Wedstrijdspanning

Leer met behulp van uw coach om te gaan met de angst rondom wedstrijden en presteren.

Mentale Weerbaarheid

Verhoog uw mentale weerbaarheid en ga beter om met tegenslagen.

Talentontwikkeling

Ga met uw coach op zoek naar de onontdekte mogelijkheden in uw talent.

Motivatie

Vergroot uw motivatie en til uw prestaties naar een hoger niveau.

Informatie over coaching

Prijs

139,- euro per uur excl. BTW. Als particulier kunt u gebruik maken van een speciaal tarief van €99,- incl. BTW per uur. Kijk hier voor de vergoedingsmogelijkheden.

U kunt direct starten

Kijk direct in de agenda van uw coach en plan uw gratis oriëntatiegesprek.

Duur Traject

Afhankelijk van uw doelstellingen kunt u rekenen op gemiddeld 5 tot 10 coachgesprekken, ongeveer 1 keer per 2-3 weken.

Wist u dat ...?

.. coaching voor topsorters ook veel kan opleveren voor sportcoaches en niet alleen topsporters?

Inhoudelijk over coaching voor Topsporters

Wat is coaching?

Coaching is een persoonlijk ontwikkelingsproces dat wordt ingezet om de voor u wenselijke en duurzame veranderingen in uw loopbaan te bevorderen. Dit wordt bereikt door middel van gestructureerde, gerichte gesprekken en het gebruik van passende oefeningen en coachtechnieken. U verwerft diepgaande persoonlijke inzichten die vaak life-changing zijn. Tijdens dit traject kunt u ook ondernemerschap overwegen, testen inzetten of u meer richten op zingeving. Loopbaancoaching is altijd gericht op de toekomst.

Waarom coaching voor Topsporters?

Een veelgehoorde kwestie bij topsporters is dat zij met iets kampen wat hen weerhoudt hun optimale prestatie te bereiken. Te veel afleiding, van buitenaf of in het eigen hoofd, te veel wedstrijdspanning op wedstrijddagen, flow niet bereiken op de momenten dat het er toe doet, etc. Voor uw optimale prestaties is het belangrijk om deze obstakels te identificeren en uit de weg te ruimen. Coaching voor topsporters biedt u de handvatten om dit te bereiken. Ga met uw coach in gesprek over uw onzekerheden, twijfels en stressoren. Iets anders waar topsporters vaak tegenaanlopen, is dat zij op zoek zijn naar het laatste beetje wat hen weerhoudt de beste te zijn/ hun hoogste niveau te bereiken. Een onderdeel dat bij de meeste sporters nog onderontwikkeld is, is hun mentale weerbaarheid. Coaching voor topsporters kan u de handvatten bieden om uw mentale weerbaarheid verder te ontwikkelen en daarmee tot de beste prestaties te komen. Als u op zoek bent naar verbetering, kan supervisie ook een uitkomst bieden. Supervisie is een leertraject onder leiding van een supervisor waarbij op een systematische manier op persoonlijke en werkgerelateerde werkvragen wordt ingegaan. Bij supervisie voor topsporters wordt er daarbij extra ingegaan op de unieke omstandigheden die presteren met zich meebrengen. Supervisie voor topsporters is dus een ideale manier om te leren om te gaan met de mentale problemen die u tegen kan komen als topsporter. Voor meer informatie over supervisie voor topsporters, zie ook het kopje “Supervisie voor Topsporters” hieronder.

Wat is supervisie voor Topsporters

Het is de bedoeling om tijdens supervisie zaken te bespreken die niet lekker lopen. Hierin draait het niet om het probleem, maar hoe u met dit probleem omgaat. In supervisie krijgt u op u toegespitste feedback op uw functioneren. Door dieper in te gaan op de problemen wordt u zich meer bewust van uw eigen gedachten, gevoelens, normen en waarden en de manier waarop dit uw handelen bepaalt. U wordt hierover aangemoedigd, maar ook geconfronteerd. Leren blijft iets waar spanning om heen kan hangen. Je geeft immers toe dat je iets nog niet kan. Je moet je open stellen en toelaten dat je soms fouten zult maken. Dit is niet anders bij supervisie. Het gaat er bij supervisie om dat u leert hoe je het in volgende situaties op een nieuwe en effectievere manier kan aanpakken. Met supervisie leert u dus uw eigen professionaliteit uit te breiden, op niveau en actueel te houden. Door de reflectie die supervisie biedt, verbetert u uw zelflerend vermogen en verhoogt u de effectiviteit van uw persoonlijke en professionele functioneren. De supervisor De supervisor is ervaren professional die verantwoordelijk is om een open en vertrouwde leeromgeving voor u te creëren. De supervisor bewaakt uw leren en zorgt ervoor dat u leert uzelf daarin te reguleren. De supervisor functioneert als vertrouwenspersoon bij wie u met uw twijfels en problemen terecht kan en kan bespreken. Een supervisor kan u geruststellen, u bijsturen, uw zwakke en sterke kanten duidelijk maken en helpen om deze te verbeteren of te versterken. Supervisie voor groepen Naast individuele intervisie, is er ook de mogelijkheid tot supervisie van teams. Groepssupervisie is vergelijkbaar met individuele supervisie. Zijn er problemen binnen dit team of in het presteren van dit team? Wilt u uw onderlinge communicatie verbeteren? Of wilt u tot inzichten over het functioneren van het team komen? Dan is kan groepssupervisie u veel opleveren. Uiteindelijk heeft groepssupervisie dezelfde doelen als individuele supervisie: uw professionaliteit uit te breiden, op niveau en actueel te houden. Wist u dat …? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat werknemers die supervisie hebben gedaan – Hun kennis beter toepassen, – langer bij een organisatie werkzaam willen blijven, – en meer tevreden over hun werk en leven zijn … dan werknemers die geen supervisie hebben gehad?

Hoe ziet een coachtraject er uit?

Hoe ziet een coachtraject eruit?
Ieder coachtraject wordt op maat gemaakt. Samen met uw coach wordt uw traject samengesteld aan de hand van uw vragen en behoeften. Kies altijd een coach waarvan u het idee hebt dat zijn/haar werkwijze, doelgroep en specialisme het beste bij u past.

Het orientatiegesprek
Het orientatiegesprek dient als kennismaking.
U en de coach zullen inventariseren:
– Welke doelen u wilt behalen en waarom
– wat u uit het coachtraject wilt halen (wanneer heeft het coachtraject naar uw idee zijn doelen bereikt? Wat is uw ideale situatie?)
– welke aanpak hier het beste bij past
Aan het eind van het gesprek stemt u met de coach af of het klikt. Als dit zo is, kunt u beginnen aan uw coachtraject.

Het coachtraject
Tijdens uw coachtraject werkt u aan uw doelstellingen en competenties door middel van coachgesprekken, reflectie-oefeningen en opdrachten. In overleg is het tevens mogelijk om een test af te nemen.

U en de coach zullen:
– een passend en realistisch plan van aanpak opstellen en in de praktijk brengen.
– constant reflecteren op uw eigen doel: bent u op de goede weg?
– na elke sessie gaat u met oefeningen aan de slag. Het slagen van een coachtraject is afhankelijk van uw eigen motivatie en inzet.

De coaches van GORTcoaching maken gebruik van technieken en methodieken zoals Motiverende Gespreksvoering, RET (Rationele Effectiviteits Training), Mindfulness, NLP (Neuro Linguistisch Programmeren), Oplossingsgericht Coachen, ACT (acceptance en commitment therapie) en MMS coaching (Motivating Management Service).

Eindevaluatie
In het laatste gesprek zullen u en de coach reflecteren op het coachtraject en het proces. Zijn de doelen behaald? Hoe ver bent u en wat wilt u nog aan pakken in de toekomst? Wanneer gewenst kunt u een follow-up gesprek inplannen na een bepaalde tijd, om nog een samen te komen en te bespreken hoe het gaat.

Wanneer het een zakelijk traject betreft start en eindigt u vaak met een driegesprek. Dit is een gesprek tussen coach, coachee en leidinggevende waarin op transparante wijze overeenstemming over het coachdoel bereikt wordt. Ook kan de situatie zowel vanuit het gezichtspunt van de coachee als dat van de leidinggevende belicht worden.

Wat levert coaching u op?
  • Meer zelfinzicht in uw persoonlijke waarden, normen, drijfveren en doelen
  • Het omgaan met (prestatie)druk
  • Meer zelfvertrouwen
  • Het vinden van een goede werk-privé balans
  • Het omgaan met onzekerheid en angst
  • Het leren omgaan met tegenslagen

Hoe ziet coaching voor Topsporters er inhoudelijk uit?

De inhoud van coaching voor topsporters is persoonlijk en uiteraard aanpasbaar aan uw wensen. Afhankelijk van uw behoefte en uw wensen wordt er in samenspraak met de coach een traject opgesteld dat u hierin kan voorzien. Elke sporter verschilt in zijn mate van mentale veerkracht. Tijdens coaching voor topsporters is er de mogelijkheid om deze vaardigheid te ontwikkelen. Immers, dit is één van de belangrijkste onderdelen van presteren voor topsporters. Uit de wetenschap zijn een aantal belangrijke zaken voortgekomen die uw mentale weerbaarheid kunnen vergroten, namelijk doelen stellen, visualisatie, zelfspraak en ontspanning. Meer informatie over wat deze vier zaken inhouden volgt hier:

Zelfspraak

Zelfspraak is een manier om jezelf positief te bekrachtigen en om je aandacht in het hier en nu te houden. Er zijn verschillende soorten zelfspraak met elk hun eigen functie. Met behulp van training kunnen negatieve gedachten opzij worden gezet en leer je deze om te zetten in positieve gedachten en zelfspraak. Zelfspraak is dus eigenlijk uw interne dialoog voor tijdens of na een inspanning. Zelfspraak kan ook de vorm van instructies aan uzelf aannemen. Een praktijkvoorbeeld van zelfspraak is Rafael Nadal die voor en tijdens elke servicebeurt hardop tegen zichzelf spreekt. Een ander bekend voorbeeld is Erben Wennemars (zie ook het voorbeeld hieronder). Met visualisatie richt u letterlijk uw aandacht op hetgeen u gaat doen of aan het doen bent, zodat u betere prestaties kan bereiken/halen/…

Doelen stellen

Om op hoog niveau te kunnen presteren, moet u weten waar u naartoe werkt. Het is dan ook van belang dat u met aandacht uw doelen formuleert, voordat u aan uw prestatie begint. Door specifieke en moeilijke doelen te stellen, vergroot je de kans op succes in uw presteren. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat uw motivatie wordt verhoogd als de gestelde doelen net boven u kunnen staan en specifiek zijn. Hiermee kan u namelijk gericht uw aandacht op iets richten. Ook is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat u door het stellen leerdoelen verhoogt u uw motivatie, loopt u minder snel tegen teleurstellingen aan en kunt u het beste uit uzelf halen. Een andere belangrijke vondst uit de wetenschap is dat het beter is om zogenaamde leerdoelen te stellen in plaats van prestatiedoelen. Leerdoelen zijn doelen waarbij u zich richt op verbeteringen van uzelf en uw kennis. De focus ligt hierbij dus op u zelf en niet op anderen. Bij prestatiedoelen daarentegen ligt de focus op het verslaan of beter zijn dan anderen. Hoewel dit voor sporters heel natuurlijk klinkt, blijkt uit de wetenschap dat prestatiedoelen en de focus op anderen juist leiden tot slechtere prestaties, omdat het uw effectiviteit en prestaties kan verlagen. Voor topsporters is het dus van groot belang dat u met zorg en aandacht uw doelen formuleert. raag overpraat. Bespreek in een vertrouwelijk gesprek uw gedachten rondom doping.

Ontspanning en zelfregulatie

Elke topsporter komt met wedstrijdspanning in aanraking. Hier is niets mis mee, zolang de spanning en stress maar niet te erg worden en de prestatie overvleugelen/te boven gaan. Om de stress en wedstrijdspanning niet uit de hand te laten lopen, is het belangrijk dat u als topsporter zich zowel mental als fysiek kan ontspannen op stressvolle momenten/momenten dat u onder druk staat. Het is echter/dus wel belangrijk dat u een balans vindt tussen spanning en ontspanning. Wat u wilt bereiken is de zogenaamde Individual Zone of Optimal Functioning. Dit is het punt waarin u voldoende spanning voelt dat het uw prestatie naar een hoger niveau tilt, zonder dat het zo hoog is dat het uw prestatie blokkeert.

Visualisatie?

Visualisatie is een techniek waarbij u uw acties in een bepaalde situatie zo realistisch mogelijk inbeeld. De reden waarom visualisatie helpt, is dat het je lichaam klaar maakt om tot actie over te gaan. Tijdens het visualiseren worden namelijk al signaaltjes vanuit de hersenen, die betrokken zijn bij het uitvoeren van de actie, naar de spieren gezonden. Uit onderzoek is gebleken dat het verschil tussen experts en beginners in een bepaald vakgebied vaak zichtbaar is in de mate waarin er gebruik wordt gemkaat van visualisatie. Visualisatie is gelukkig trainbaar. Met behulp voor coaching voor topsporters kan u uw visualisatievaardigheden verbeteren. Ten slotte is gebleken dat visualisatie naast uw prestaties zelf, ook uw (zelf)vertrouwen in uw prestatie verhoogt.

Voorbeeld Visualistie

Erben Wennemars, uitmuntende visualisatie:

Overige onderwerpen die tijdens coaching voor topsporters aan bod kunnen komen:

Zelfvertrouwen: ga met uw coach op zoek naar uw valkuilen en pak deze aan om uw zelfvertrouwen te vergroten. Flow: Leer met behulp van een coach voor topsporters hoe u flow kunt bereiken en kunt inzetten tijdens wedstrijden. Blessures: Bespreek uw tegenslagen en revalidatieplannen met een coach, zodat u snel weer op niveau terug kunt keren. Doping: Het vraagstuk waar niemand graag overpraat. Bespreek in een vertrouwelijk gesprek uw gedachten rondom doping.

Teamcoaching & Intervisie

Naast individuele coaching bieden we ook Teamcoaching & Intervisie voor groepen.

Teamcoaching

Teamcoaching ondersteunt teams in hun ontwikkelingsproces, maar ook in periodes van interne of externe crisis, ontevredenheid of conflict. Lees hier verder.

Intervisie

Bij intervisie ligt de focus op analyseren en oplossen van problemen, advisering over knelpunten en het ontwikkelen van vaardigheden. Lees hier verder.

Meer weten over onze cultuur?

Zit u in stage 2, 3 of zelfs 4 of 5? Kijk het filmpje om er achter te komen!