Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Nee zeggen’ en hiermee je eigen grenzen aangeven is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Volgens Ben Tiggelaar, gedragswetenschapper en schrijver, is elegant en effectief nee zeggen dan ook een kunst. Het voelt als een egoïstische keuze waarbij je iemand teleurstelt. Door je ‘ja’ vergroot je de kans dat je omgeving je aardig vindt, iets wat veel mensen belangrijk vinden.

Zo besluit je om die extra taak van die collega over te nemen terwijl je to-do lijst nu al overloopt en sta je toch op vrijdagavond op dat feestje met je vrienden, terwijl je al de hele week voelde dat je behoefte had aan een avondje op de bank. Nu ben je in ieder geval behulpzaam en kunnen je vrienden je niet verwijten dat je er niet bij was. Het nadeel is wel dat je nu nog meer gestrest bent en ook niet heel gezellig gezelschap bent voor je vrienden.

De vraag die hierbij omhoog komt is of dit nou echt de juiste aanpak is. Was het niet beter geweest om ‘nee’ te zeggen? Aan te geven dat je het al druk genoeg hebt en dat het je niet gaat lukken om deze taak ook nog op je te nemen. En zouden je vrienden het ook niet begrijpen dat je even behoefte hebt aan tijd voor jezelf en dat je ze heel graag een ander moment ziet? Door dit aan te geven ben je open over wat er speelt. Hierdoor weet je omgeving dat je het druk hebt en dit creëert ook begrip. Daarnaast geef je met je ‘nee’ prioriteit aan datgene wat nu de aandacht nodig heeft. Zo kun je je taken beter afronden en laad je jezelf weer meer op. Hierdoor blijft de focus gericht op datgene wat nu het belangrijkst is. Levert deze bewuste keuze uiteindelijk ook niet meer op? Dit klinkt waarschijnlijk allemaal best logisch, maar toch blijft het de vraag waarom we hier toch soms moeite mee hebben en hoe we hier in de toekomst anders mee om kunnen springen.

Volgens William Ury, schrijver van boek ‘The Power of a Positive No’, zeggen we vaak ‘ja’ uit schuldgevoel, zijn we bang dat mensen ons anders niet leuk genoeg vinden of is het een middel om de confrontatie uit de weg te gaan. Zo geven we met onze ‘ja’ eigenlijk voorrang aan de prioriteiten van anderen en niet aan die van onszelf. Met onze onnadenkende ‘ja’ steken we zo geld, tijd en energie in dingen die voor onszelf niet het meest belangrijk zijn.

Positief is dat je ‘nee zeggen’ volgens Ury kunt oefenen, vooral door eerst gewoon te doen. Je kunt bijvoorbeeld na een verzoek eerst aangeven dat je er even over na wilt denken en dat je er later op terug komt. Geef daarbij aan dat je dit zelf zult doen, zodat het echt aan jou is wanneer je met je antwoord komt. Zo creëer je bewust de tijd en ruimte om na te gaan wat je zelf echt wilt. Hiermee creëer je duidelijkheid voor jezelf en je omgeving en kun je zo uiteindelijk laten zien waar je grenzen liggen. Door de duidelijkheid maak je ook dat mensen weten wat ze je aan je hebben.

Daarnaast kan het helpen om met je ‘nee’ ook aan te geven wat je wel wilt. Bijvoorbeeld door tegen je collega te zeggen dat het je niet lukt, omdat je graag je andere taken goed wilt afronden en dat dit nu je aandacht vraagt. Tot slot is het belangrijk om het niet uit te stellen, omdat je hiermee laat zien dat je de ander respecteert, je vindt het namelijk belangrijk om antwoord te geven, en het creëert voor jezelf ook meer gemoedsrust.   

Herken je bovenstaande gevoelens en zeg je zelf eigenlijk ook iets vaker ‘ja’ dan je zou willen? En ben je nieuwsgierig naar wat jou triggert om ‘ja’ te zeggen terwijl je van binnenuit ‘nee’ voelt en hoe je hier goed mee om kan gaan? Wij bij Gortcoaching kunnen jou hier zeker mee helpen! Vraag een gratis oriëntatiegesprek aan en zie wat wij voor u kunnen betekenen.

Door: Rieke Straatsma


Nog vragen?


☏ 088 170 1500

Plan direct je gratis oriëntatiegesprek!

Deel deze pagina met bekenden



 >  Hoe zeg ik wat vaker nee?