Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Coaching stijgt momenteel meer en meer in populariteit en neemt een steeds belangrijkere plaats in, in het arbeidsleven en daar buiten. Onlangs hebben we een onderzoek gedaan naar trends die worden verwacht de komende vijf jaar omtrent coaching. Wil je weten wat die verwachtingen zijn? Lees dan verder!

Stijgende lijn

Coaching is een doelgericht proces waarbij de coach op interactieve wijze de gecoachte aanzet tot effectief gedrag. Van de Nederlandse beroepsbevolking (8,9 miljoen) worden er per jaar 250.000 professioneel gecoacht. De verwachting is dat dit aantal toe blijft nemen. Het merendeel van deze mensen is vrouw (70%). 95% van de klanten is hoog opgeleid (HBO+) en tussen de 25 en 44 jaar. Maar ook jongeren en mensen van 45+ doen regelmatig een beroep op een coach.

Waar doen we het voor?

Meer dan de helft (60%) van de coachtrajecten wordt vergoed door de werkgever. Zo’n traject duurt gemiddeld 7 sessies verspreid over 5 maanden. Een coachgesprek duurt gemiddeld een uur en zestien minuten. De top 3 vakgebieden hebben de meeste behoefte aan coaching:

  1. Gezondheidszorg
  2. Algemene dienstverlening
  3. Achtergrond sociale studie

De meeste mensen schakelen een coach in voor de volgende vragen/problemen:

  • Stress en work-life balance
  • Loopbaan/carrièrevraagstukken
  • Zelfontplooiing
  • Team functioneren
  • Vraagstukken leiderschap/management

Effecten

Uit onderzoek blijkt dat de effecten van coaching zijn:

  • Vermindering van psychische klachten bij stress en burn-out
  • Toename van positieve gevoelens ten opzichte van werk
  • Bevordering van vaardigheden

Trends

De trends die we verwachten zijn bijvoorbeeld het preventief inzetten van coaching door HR bij stressklachten om een burn-out te voorkomen.

Recreatie

Het zal zeer waarschijnlijk meer een recreatieve service gaan worden. Iets wat mensen consumeren, zoals de kapper, de sportschool en sauna of massage. Recreatie duidt immers ook op vernieuwing en verfrissing. De bedoeling van recreëren is het opladen van de persoonlijke actieradius, het vernieuwen van de energie en het verzetten van de zinnen en het ontladen van opgeladen spanning.

Het is een must dat een sessie dan eenvoudig te boeken is via je smartphone of tablet. Het vaker opduiken als een treatment-optie bij bijvoorbeeld spa’s en hotels is te verwachten. En denk aan coaching als geschenk, in de vorm van een cadeaubon. Mensen zullen dit elkaar steeds vaker cadeau gaan doen.

Nog een verwachting is, is dat retail zal inspringen op de “inner beauty” trend die heerst door diepgang toe te schrijven aan oppervlakkige producten. Door kennis over geluk uit de coaching en psychologie te koppelen aan hun producten zullen die meer betekenis krijgen.

Professionalisering

Door de groeiende behoefte aan bewaking van de kwaliteit van een coachtraject zullen coaches met een enkele cursus coaching het moeilijk gaan krijgen. Je moet wel wat in huis hebben om aan de vragen van de klanten te kunnen voldoen.

Kortom allerlei positieve ontwikkelingen en trends die zich de komende tijd zullen doorzetten. Coaching zal, geheel terecht, een steeds belangrijkere plaats innemen in de samenleving. Ik hou je op de hoogte!