Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

We leven in een tijd waarin we onderhevig zijn aan veranderingen. Ook organisaties zijn constant in beweging. Dit maakt het steeds noodzakelijker om medewerkers te stimuleren in hun eigen ontwikkeling. Je wilt natuurlijk dat zij tegelijkertijd meegroeien en blijven leren om de veranderingen bij te kunnen benen in je organisatie. Maar hoe krijg je medewerkers enthousiast om zich te (blijven) ontwikkelen?

Leg de focus op sterke punten

De afgelopen jaren is er verandering opgetreden in hoe er omgegaan wordt met sterke en zwakke punten van een medewerker: de focus ligt steeds vaker op de ontwikkeling van de sterke punten. En wordt er veel minder gekeken naar waar een medewerker niet zo sterk in is. Dit blijkt veel effectiever te zijn, omdat men echt kan excelleren in een bepaald gebied. Als je medewerker blijft ontwikkelen in kennis en vaardigheden waar hij of zij sterk in is, wordt dit unieke talent steeds verder ontwikkeld. Dit is zowel voor de medewerker als voor de organisatie van toegevoegde waarde En daarnaast creëer je meer betrokkenheid vanuit de medewerker op de lange termijn, want het geeft veel meer positieve energie. Blijf je de focus leggen op de zwakkere punten van de medewerker, dan is de kans groot dat dit doorslaat in negativiteit omdat je alleen bezig bent met wat er niet goed gaat. Dit neemt niet weg dat de zwakke punten genegeerd dienen te worden, maak het bespreekbaar en bepaal samen wat een minimaal niveau zou moeten zijn passend bij de functie van de medewerker. Een andere optie: kijk of datgene waar hij/zij minder sterk in is, neergelegd kan worden bij een andere medewerker die hier bijvoorbeeld wel goed in is.

Betekenisvol werk

Betekenisvol is een subjectief begrip. Het gaat er in dit geval om dat je je medewerker uit laat vinden waar hij of zij enthousiast van wordt in het werk of binnen de organisatie. Als de medewerker scherp heeft wat zijn of haar werk betekenisvol maakt zorgt dit voor meer gedrevenheid en bezieling in het werk. En deze instelling resulteert in medewerkers die zich graag willen ontwikkelen in plaats van dat ze het werk als belastend ervaren. Er is een verband tussen gedrevenheid en ontwikkeling, want wie iets graag doet, wil er ook graag goed in blijven. Bezieling draagt bij aan het werkplezier en uiteindelijk levert dit betere prestaties op voor het bedrijf (denk aan een hogere productiviteit en innovatief vermogen).

Geef en vraag feedback

Ondanks dat het belang van feedback ontvangen en geven de afgelopen jaren veelvuldig is benadrukt en populairder is geworden, rust er in de praktijk nog een soort taboe op. Mensen durven elkaar niet altijd aan te spreken en elkaar feedback te geven. Echter is dit een essentieel onderdeel van ontwikkeling. Feedback blijkt een van de belangrijkste manieren om voortdurend te blijven leren en monitoren wat er goed gaat en wat er verbeterd kan worden. Dit houdt enerzijds in dat je medewerker kritisch naar zijn of haar eigen handelen kijkt, maar anderzijds ook om feedback vraagt bij collega’s. Op deze manier kan de medewerker zich blijven ontwikkelen want je houdt continu een feedback stroom op gang waar je verbetermogelijkheden uit kan halen. Een heel belangrijk onderdeel hiervan is complimenten geven, waarbij je op een doeltreffende wijze ervoor kan zorgen dat medewerkers bewust(er) worden waar ze sterk in zijn en zich hierin blijven ontplooien.

In het leerproces blijven is dus van groot belang, maar soms heb je geen tijd om deze begeleiding te bieden of ligt het te gecompliceerd. Wij kunnen helpen. Door middel van coaching kunnen onze coaches met de medewerker aan persoonlijke en professionele ontwikkeling werken. Lees hier meer over de coaching van je medewerkers


Nog vragen?


☏ 088 170 1500

Plan direct je gratis oriëntatiegesprek!

Deel deze pagina met bekenden



 >  Waarom is het belangrijk dat jouw medewerkers blijven leren?