Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Soms heb je een rot dag, dat is op zichzelf al vervelend. Als er vervolgens ook nog iemand met een probleem komt, of iets te zeuren heeft, kan dat je even teveel worden. Emoties kunnen dan plotseling heel hoog oplopen en het kan voelen alsof je gaat ontploffen. Dit kan iedereen overkomen, ook leidinggevenden. Veel mensen gaan ervan uit dat emoties tonen niet professioneel is. Het kan echter heel effectief zijn, zolang het maar gecontroleerd is. Maar hoe doe je dat, omgaan met emoties als leidinggevende?

Emoties en leiderschap
Als leider heb je automatisch volgers, respectievelijk jij als leidinggevende en je werknemers. Het valt misschien niet direct op, maar werknemers kijken naar de emoties van de leidinggevende. Vaak worden diens emoties ook onbewust overgenomen. Daarnaast kan de emotie die je toont als leidinggevende invloed hebben op de motivatie van de werknemers. Als je bijvoorbeeld teveel gezelligheid uitstraalt, kan het er voor zorgen dat je medewerkers denken dat je helemaal tevreden bent en dat ze dus niet hard hoeven te werken.
De meest effectieve leiders blijken wel degene te zijn die toch hun emoties tonen. Het belangrijkste is om een balans te vinden tussen neutraal zijn en je emoties delen. Bedenk altijd of jouw emotie op dat moment gepast. Let ook op dat je niet te veel of te weinig van die emotie laat zien.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ook jij als leidinggevende wordt overvallen door een emotie, die je eigenlijk op dat moment niet zo sterk wil tonen. Hieronder staan een aantal tips beschreven hoe je daarmee omgaat.

Tot tien tellen
De uitspraak even tot tien tellen bestaat natuurlijk niet zomaar. Hoewel je niet letterlijk hoeft te tellen, zijn er wel vele manieren om een degelijke time-out voor jezelf te creëren. Als de emotie heel sterk is, is het soms het beste om jezelf even te excuseren en weg te lopen. Neem dit moment om tot rust te komen en goed te bedenken wat de gepaste reactie is. Als je frustraties voelt, kan het helpen om die op te schrijven. Je boosheid kan namelijk ook door andere situaties gevoed worden, die niks met de huidige situatie te maken hebben. Op deze manier voorkom je dat je stoom af gaat blazen voor van alles en nog wat, op iemand die er niks aan kan doen.
Je kan jezelf natuurlijk in een situatie bevinden waar je niet zomaar even weg kan lopen. In dat geval kan het ‘tot tien tellen’ wel helpen. Dit kan je zo invullen dat je (mentaal) wat opnoemt waar jij rustig van wordt, bijvoorbeeld de namen van je kinderen, of je favoriete snacks. Er zijn hier ook mindfulness technieken voor. Een daarvan heet SA-TA-NA-MA. Het idee is dat je deze klanken zegt en bij elke klank met je duim een andere vingertop aantikt. Begin bij SA met je pink en ga zo je vingers af. Dit kan je prima onder tafel doen tijdens een overleg waar de emoties hoog oplopen.

Erken de emoties
Als je wilt leren omgaan met emoties is het belangrijk om emoties te erkennen. Zowel die van jezelf als die van een ander. Het is oké om te zeggen dat iets je boos of van slag maakt. Dan kunnen anderen hier alleen maar rekening mee houden. Op dezelfde manier is het goed om emoties in anderen te erkennen. Heb je het idee dat jouw opmerking je werknemer gekwetst heeft, vraag dan of dat klopt. Het is wel belangrijk om dit te checken, neem nooit zomaar aan dat iemand iets voelt. Als eenmaal alle emoties op tafel liggen, kan het makkelijk zijn om er mee om te gaan

Spreek vanuit jezelf
Een tip die hierbij aansluit is spreken vanuit de ik-vorm. Hiermee voorkom je dat je iemand iets verwijt. Ook kan dit helpen bij het erkennen van emoties. Zeg dus niet dat de ander jouw kwetst, maar zeg “ík voel me gekwetst door jouw opmerking”. Iemand anders kan namelijk niet bepalen wat jouw gevoel is en zo kan er dus geen discussie ontstaan.

Deze tips zijn natuurlijk niet alleen voor leidinggevenden. Iedereen kan wel eens tips gebruiken hoe je om moet gaan met emoties.

Heb je meer hulp nodig met emoties onder controle houden, of wil je weten hoe je meerdere mindfulness technieken kan toepassen in het dagelijks leven? GORTcoaching biedt meerdere coaches aan die je kunnen helpen met deze, en gerelateerde vragen. Klik hier voor een overzicht van al onze coaches!


Nog vragen?


☏ 088 170 1500

Plan direct je gratis oriëntatiegesprek!

Deel deze pagina met bekenden