MEDIATOR
KIES JE COACH

Top-level Psycholoog Arjen
DIT IS ARJEN: Begripvol, toegankelijk, praktisch, resultaatgericht.
Specialisaties: Agile, Angst, Assertiviteit, Bewustwording, Biografisch coachen, Business coach, Communicatie, Competentie coaching, Concentratie, Conflicten, Bekijk alle specialisaties...
Soorten coaching: Loopbaancoaching, Stresscoaching, Burn out coaching, Outplacement, Jobcoaching, Life coaching, Re-integratie, Lifestyle coaching, Psycholoog.
Gratis oriëntatiegesprek
Senior Coach Wim
DIT IS WIM: luisterend, inspireren, oplossend, duidelijk.
Specialisaties: Accepteren, Agile, Assertiviteit, Bewustwording, Comfortzone, Conflicten, Cultuurverschillen, Emotionele intelligentie, Identiteit, Imposter syndrome, Bekijk alle specialisaties...
Soorten coaching: Re-integratie, Outplacement, Lifestyle coaching, Loopbaancoaching, Life coaching, Jobcoaching, Stresscoaching, Burn out coaching.
Gratis oriëntatiegesprekMEDIATOR
Wat doet een mediator?
De mediator is een onafhankelijke derde partij en zal proberen u en de andere partij aan te moedigen om oplossingen voor het conflict of echtscheiding voor te stellen door middel van een of meer vertrouwelijke gesprekken. Dit lijkt misschien vaag, maar de praktijk leert dat mediation kan worden gebruikt als een snelle en effectieve methode om conflicten in een groot aantal juridische geschillen op te lossen. Op inhoudelijk niveau zijn de partijen zelf verantwoordelijk voor het conflict en komt de mediator niet tussenbeide in het conflict.
Wanneer neem ik een mediator?
Mediation is van toepassing op bijna alle soorten zakelijke en privéconflicten. Enkele voorbeelden van oplossingen die mediation kan bieden zijn:
- Familieconflicten
- Arbeidsconflicten
- Handelsconflicten
- Echtscheidingen

ALTIJD EEN MATCH
Met meer dan 100 coaches door heel Nederland is er altijd een geschikte coach te vinden!
SNEL GEHOLPEN
Vraag een (zakelijke) offerte aan en ontvang binnen één werkdag reactie.
PERSOONLIJK CONTACT?
Spreek met één van onze deskundige medewerkers. Wij helpen u graag!
Veelvoorkomende coachvragen:
Waar richt een mediator zich op:
privé en zakelijke conflicten
Snel en Effectief
Verantwoordelijkheid
Oplossingsgericht
Informatie over mediator
Prijs
Vanaf 89,- euro per uur afhankelijk van de gekozen professional.
Wist je dat werkgevers heel vaak onze coachtrajecten vergoeden? Er zijn vele opties waar de coach je mee kan helpen. Vraag hier naar tijdens je gratis oriëntatiegesprek. Zie ook onze pagina's voor de vergoedingsmogelijkheden voor organisaties en voor particulieren.
U kunt direct starten
Duur Traject
Wist u dat ...?
Inhoudelijk over mediator
Wat is coaching?
Wanneer neem ik een mediator?
– Familieconflicten
– Arbeidsconflicten
– Handelsconflicten
– Echtscheidingen
Hoe ziet een coachtraject er uit?
Wat levert coaching u op?
- Meer zelfinzicht in uw persoonlijke waarden, normen, drijfveren en doelen
- Het (her-)ontdekken van talenten
- Meer motivatie en energie
- Bevlogenheid
- Het leren omgaan met anderen op werk
- Meer zelfvertrouwen
- Het leren omgaan met druk
- Het vinden van geluk
Wat is supervisie voor Mediators
De supervisor
De supervisor is ervaren professional die verantwoordelijk is om een open en vertrouwde leeromgeving voor u te creëren. De supervisor bewaakt uw leren en zorgt ervoor dat u leert uzelf daarin te reguleren. De supervisor functioneert als vertrouwenspersoon bij wie u met uw twijfels en problemen terecht kan en kan bespreken. Een supervisor kan u geruststellen, u bijsturen, uw zwakke en sterke kanten duidelijk maken en helpen om deze te verbeteren of te versterken.
Wist u dat …?
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat werknemers die supervisie hebben gedaan – Hun kennis beter toepassen, – langer bij een organisatie werkzaam willen blijven, – en meer tevreden over hun werk en leven zijn … dan werknemers die geen supervisie hebben gehad?
De relatie tussen mediator en cliënt (wetenschappelijk)
Emotionele Intelligentie
Conflicten gaan zelden zonder emotie gepaard. Dit betekent dat mediators ook regelmatig met sterke emoties in contact komen. In de praktijk blijken emoties tijdens mediatie en hun consequenties voor mediators echter niet altijd voldoende aandacht te krijgen. Hoewel er een grote diversiteit aan trainingen voor mediators is, wordt er in deze trainingen nog onvoldoende aandacht besteed aan hoe mediators in de mediatiepraktijk met emoties kunnen omgaan. Dit kan een probleem opleveren, omdat de aanwezigheid van emoties in conflict betekent dat een mediator in staat moet zijn met deze emoties om te gaan. Zo kan een mediator er bijvoorbeeld voor kiezen tijdens een mediatie waarin de emoties hoog oplopen, deze emoties te bespreken voordat er verder wordt gegaan met de onderhandelingen.
Een construct dat over de omgang met emoties gaat, is emotionele intelligentie (EI). Emotionele intelligentie is de capaciteit om emoties zowel in jezelf als in anderen te identificeren, begrijpen, reguleren en te gebruiken. Zoals uit de definitie al blijkt, stelt emotionele intelligentie mediators dus in staat om emoties sneller te herkennen en te begrijpen, en emoties te gebruiken zodat situaties in hun voordeel spelen. In onderzoek naar emotionele intelligentie (EI) werd gevonden dat mediators met hoge EI op een aantal belangrijke manieren van mediators met lage EI verschilden. Hoge EI mediators gebruikten over het algemeen meer actieve oplossingen die aanstuurden op wederzijdse compromissen, terwijl lage EI mediators een meer passieve aanpak hadden en vooral gericht waren op het stoppen van het conflict en daarmee niet alle onderliggende problemen aanpakten. Een mogelijke verklaring voor de passiviteit van lage EI mediators is, dat lage EI mediators emoties, zoals vijandigheid, afleidend vinden. Mogelijk zijn ze onzeker over hoe met deze emoties om te gaan, waardoor ze de emoties links laten liggen en niet actief aanpakken. Daarnaast werd er gevonden dat mediators met hoge EI beter zullen zijn in het opvangen van subtiele emotionele cues en daardoor een accurater beeld vormen dan lage EI mediators. Ook zullen zij gemakkelijker emoties van de partijen manipuleren om naar een bepaalde uitkomst toe te werken. Bovendien bleek uit onderzoek dat hoge EI mediators meer strategieën gebruikten die rapport en vertrouwen verhogen dan lage EI mediators.
Samenvattend werd er dus gevonden dat hoge EI mediators emoties beter aanpakken, meer mediatiesucces hebben en meer rapport ondersteunende technieken gebruiken dan lage EI mediators. In andere woorden, hoge emotionele intelligentie is gerelateerd aan het ontwikkelen van een positieve band tussen mediator en cliënt.
Emotie Intensiteit
(Negatieve) Emoties, zoals boosheid en interpersoonlijke vijandigheid, kunnen vaak aanwezig zijn tijdens mediatie, omdat/aangezien mediatie een manier van conflict oplossing is. Maar tijdens een mediatieproces kunnen ook positieve emoties aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een over enthousiaste cliënt die zo sterk gelooft in zijn/haar eigen oplossingen dat ze amper openstaat voor de inbreng van anderen.
Naast dit verschil in valentie (positieve versus negatieve emoties), kunnen emoties ook verschillen in intensiteit tijdens een mediatieproces. Dit wordt emotie intensiteit genoemd. Emotie intensiteit zegt iets over de consistentie en sterkte van de aanwezigheid van bepaalde emoties tijdens een situatie/mediatie, en gaat niet over eenmalige, intense uitbarstingen van emoties. Als een emotie zoals nervositeit voortdurend aanwezig is, dan is er sprake van hoge emotie intensiteit van nervositeit. Is de emotie bijna nooit aanwezig, dan is er sprake van lage emotie intensiteit. Aangezien emoties consistent aanwezig kunnen zijn tijdens een mediatieproces, is het voor succesvolle mediatie uitkomsten/het mediatiesucces belangrijk om te weten wat de effecten van intense emoties op het mediatieproces zijn. Zo is er gevonden dat in hiërarchische werkconflicten dat erkenning van vijandigheid positief aan de perceptie van mediatie effectiviteit is gerelateerd.
Belangrijker voor het huidige onderzoek is dat bij een gebrek aan erkenning van de emotie van de cliënt, de cliënt het nut van mediatie niet in ziet. Slechts nadat de emoties worden erkend door de mediator (en de andere partij), kan mediatie succesvolle resultaten opleveren. In onderzoek naar de gevolgen van hoge interpersoonlijke vijandigheid op het creëren van een akkoord, werd er daarnaast gevonden dat vijandigheid het bereiken van een akkoord op drie manieren ondermijnd. De objectiviteit wordt geschaad, omdat de partijen vertrouwen in elkaar verliezen, de brede aandacht voor het probleem verplaatst zich naar het specifieke gedrag dat de boosheid oproept, en ten slotte verandert vijandigheid het doel tot een akkoord te komen, zich in wraak nemen op de ander.
Hoge emotie intensiteit verkleint op deze drie manieren dus de kans dat mediatiesucces wordt bereikt. De focus verschuift zich van het akkoord naar het conflict tussen de cliënten, waardoor het succes van het akkoord verkleind wordt. Ten slotte, verhoogt vijandigheid de mate van weerstand, wat op zijn beurt het probleem oplossende proces onmogelijk maakt. Daarom wordt er verwacht dat emotie intensiteit negatief gerelateerd is aan mediatiesucces. Al met al, kan hieruit geconcludeerd worden dat emotie intensiteit van negatieve invloed is op mediatie effectiviteit.
Conclusie
De wetenschappelijke literatuur biedt dus drie praktische handvatten om de effectiviteit van mediators te vergroten. Mediators kunnen om hun effectiviteit vergroten door actief te werken aan de relatie met de cliënten, zijn/haar emotionele intelligentie te vergroten en (daarmee) beter om te leren gaan met hoge emotie intensiteit.
Veelgestelde vragen
Wat doet een mediator?
Een mediator is een neutrale derde partij die zal proberen u en de andere partij aan te moedigen om tot oplossingen te komen voor het conflict dat er speelt.
Voor wie is een mediator geschikt?
Je bent bereid om samen met de andere partij het probleem op te lossen. Je wilt de oplossing in eigen handen nemen. je wilt vaker met de andere partij te maken hebben. je wilt geen gerechtelijke procedure starten onder tussenkomst van een advocaat. je wilt een oplossing die in de toekomst kan worden gebruikt.
Wat zijn de voordelen van mediation?
Je hebt de regie in eigen handen, je werkt aan je persoonlijke of zakelijke relatie, inbreng is geheel vrijwillig en mediation is sneller en informeler dan een juridische procedure.