Zoals binnen elke wetenschap zijn er ook binnen de coachingswereld verschillende theorieën in omgang. Er zijn geen dominante varianten aanwezig, maar de theorieën die er zijn vullen elkaar vaak goed aan, waardoor een coach meerdere theorieën kan hanteren in een coachtraject. Een werk coach is bij ons altijd hoog opgeleid en heeft kennis van de nieuwste bevindingen in de branche en binnen het vak. Benieuwd naar deze theorieën? In ‘The Complete Handbook Of Coaching’ (Second Edition) staan de belangrijkste stromingen binnen de coachingswetenschap opgesomd.
Een belangrijke en invloedrijke theorie is de ‘person-centered approach to coaching’. Bij deze theorie gaat men er vanuit dat een persoon meester is van zijn eigen zelfbeeld. ‘Je kent jezelf het beste’. Rogers is de grondlegger van deze theorie die hij in 1951 heeft verwoord in zijn artikel: Client-centered-thearapy: It’s current practice, implications and theory. De basis van deze theorie ligt in het idee dat men een continue motivatie kent om te groeien en zichzelf te blijven ontwikkelen. Het gaat uit van een biologische aard van de mens en geen aangeleerde eigenschap.
Bij deze vorm van coaching worden geen kant en klare antwoorden gegeven op de vraagstukken van de klant, maar is het doel van de coach dat men zelf tot antwoorden komt. Dit doet een werk coach door als facilitator te fungeren en door de uw vragen te stellen die helpen om tot een antwoord te komen op vraagstukken.
De reden van de populariteit van deze vorm van coaching, ligt in de hoge effectiviteit. Als men zelf op antwoorden komt tijdens een coachtraject blijkt dat hier beter mee aan de slag kan. Ook is men meer overtuigd van antwoorden die zelf worden gevonden, echter met hulp van een coach, dan van antwoorden die de coach aanreikt.
Dit kan ook reflecteren op vraagstukken die u tegenkomt binnen carrièrevraagstukken. Een coach van GORTcoaching is hoogopgeleid en gespecialiseerd in vraagstukken die men tegenkomt op het werk. Hierdoor kan een coach van ons zowel particulier benaderd worden, dan wel voor een zakelijk traject. Ook het trainen en coachen van groepen blijkt een uitkomst voor veel organisaties die groepsdynamiek missen. Coaching wordt daarmee niet langer gebruikt op het moment dat er al een probleem aanwezig is, maar juist op het moment om problemen te voorkomen.