Het verschil tussen de interne en externe coach
Steeds meer bedrijven zetten coaching in op de werkvloer. De vraag is echter welk soort coach voor jou de beste keuze is.
De interne coachDe interne coach is vaak een persoon binnen het bedrijf die zich heeft opgeworpen als coach. Dit is veelal een HR-medewerker, iemand met een coachopleiding of een manager. Deze persoon is vaak coach naast zijn andere werkzaamheden. Soms is de interne coach eigenlijk geen coach omdat deze persoon geen gecertificeerd coach opleiding heeft gedaan. Iemand die zijn of haar kennis overdraagt naar zijn mentee noemen we doorgaans een mentor, geen coach.
De externe coachDe externe coach is vaak een gecertificeerde externe specialist die meerdere coachopleidingen heeft gedaan en als specialiteit coaching heeft. Sommige coaches combineren coaching met andere vormen van persoonlijke ontwikkeling zoals het geven van trainingen.
Beide soorten coaches hebben hun voordelen. De voordelen van een interne coach zijn:
- Een interne coach heeft veel kennis over de structuur en cultuur van het bedrijf. Hierdoor kan deze coach zijn coaching goed aanpassen aan de wensen en visies van het bedrijf.
- Makkelijk bereikbaar. Omdat de coach al aanwezig is in het bedrijf, is het makkelijk om contact op te nemen en een afspraak te plannen.
- De coach kent de werknemers beter en heeft meer mogelijkheden tot observaties. Dit maakt het makkelijker voor de coach om voortgang te observeren en om de wensen van de werknemer beter te begrijpen.
Er zijn echter ook bepaalde zaken die externe coaches beter doen. Dit zijn:
- Vertrouwelijkheid. Iemand die coaching ondervindt zal enkel contact hebben met de externe coach wanneer het gaat over coaching. Een werknemer zal echter ook in aanraking komen met een interne coach buiten de coachingsessies om. Hierdoor zal de gecoachte persoon de externe coach meer vertrouwen en minder terughoudend zijn om persoonlijke informatie te geven.
- Een externe coach is meer gespecialiseerd in het coachvak zelf en zal waarschijnlijk professioneler zijn.
- Binnen het bedrijf bestaan verschillende mogelijkheden voor interne coaches, maar het aanbod van externe coaches buiten het bedrijf is aanzienlijk groter. Niet alleen is het aanbod groter, maar een bedrijf zelf heeft ook de volle vrijheid in het kiezen van deze externe coach(es). Het is belangrijk om een goede klik te hebben met de persoon die coaching aan je geeft, en door het grote aanbod en de vrije keuze kan net zolang gezocht worden tot deze klik gevonden is.
- Een externe coach kan objectiever kijken naar de behoeftes van een werknemer. Deze staat niet onder druk door bijvoorbeeld economische doelen van een bedrijf.
Onderzoek: welke voorkeuren zijn er?
Uit een onderzoek bleek dat 59% van de leiders een voorkeur had voor externe coaches, terwijl slechts 12% een voorkeur had voor interne coaches. In een Nederlands onderzoek door Unique werd dit ook aan werknemers gevraagd. Ook zij vonden een voorkeur voor externe coaches; 52% had namelijk liever een externe coach, terwijl 38% liever een interne coach had.
Beiden hebben hun voordelen maar wat werkt voor jou?
Beide soorten coaches hebben dus hun voordelen. Wanneer een werknemer op zoek is zijn rol binnen een bedrijf te begrijpen en te verbeteren, is een interne coach geschikter vanwege zijn of haar kennis over de persoon en het bedrijf. Een externe coach is echter breder inzetbaar, en heeft meer te bieden bij het verbeteren van algemene vaardigheden of het verhelpen van stress of angst. Een combinatie van beide coaches is natuurlijk ook mogelijk en waarschijnlijk zelfs optimaal. Zo kunnen expertise in coaching en ervaring binnen een bedrijf gecombineerd worden voor het beste coachresultaat.
Wil je een gratis oriëntatie gesprek plannen met een externe coach? Klik dan hier.