Werk, hobby’s, huishouden, sporten, een sociaal leven, zorgen voor de mensen om je heen, nieuwe dingen leren, gezond blijven… we hebben het tegenwoordig maar druk. Het is lastig om alles in evenwicht te houden. Gelukkig is het eenvoudig om meer grip te krijgen op je tijd en zo gelukkiger te worden. Dr. Ilona Boniwell onderzocht het verband tussen tijd en geluk.
Waarom is effectief timemanagement belangrijk?
Timemanagement gaat er niet om dat je elke minuut helemaal vol plant. Het gaat erom dat je gelukkig bent met de tijd waarover je beschikt. Dit betekent niet direct dat je elke minuut vol plant, maar zorgvuldig en efficient met je tijd omgaat en zo rust behoudt. Hoe jij je tijd indeelt, zegt meer over je dan je denkt. Je tijdsgebruik weerspiegelt als het ware jouw levenskeuzes en vormt op die manier de sleutel tot geluk. Timemanagement heeft met veel meer te maken dan je op het eerste gezicht zou zeggen en daarom is het belangrijk om over effectieve timemanagementskills te beschikken. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen die tevreden zijn met de manier waarop zij hun tijd besteden, over het algemeen gelukkiger zijn. Tijd dus om aan de slag te gaan!
Tips voor effectiever timemanagement
Er zijn talloze cursussen timemanagement; het is een van de populairste business-onderwerpen en er valt veel over te vertellen. Maar vandaag beginnen we simpeler. We geven je drie tips die je direct kunt toepassen in je eigen leven.
- Tip 1: Maak elke dag tijd voor jezelf vrij. Eigenlijk weet iedereen dit wel en het klinkt zo eenvoudig, maar het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Probeer toch om tijd voor jezelf op te eisen, want uit onderzoek blijkt dat je dan meer tevreden bent over je tijdsgebruik. Je vindt dan makkelijker een evenwicht tussen tijd voor jezelf, anderen, dingen die gedaan moeten worden en dingen die je wilt doen. Dus blok dat uurtje relaxen in de avond!
- Tip 2: Werk elke dag iets af. We zijn tevreden over de tijd als we iets hebben bereikt. Hoe groot het doel is wat je hebt bereikt, maakt niet uit. Ter illustratie: je hoeft geen heel boek geschreven te hebben, één pagina of een goede brainstormsessie volstaat ook. Werk hierbij met “to do” lijstjes waarop je daadwerkelijk iets af kan vinken voor een extra voldaan gevoel.
- Tip 3: Neem verantwoordelijkheid voor je eigen tijdsgebruik. Last but not least: het lijkt soms makkelijker om de ander de schuld te geven als je ergens geen tijd meer voor hebt. Bijvoorbeeld zeggen dat je in tijdnood raakte omdat iemand anders te laat reageerde, een samenwerking stroef verliep en je daardoor je planning niet kon aanhouden of omdat de werkdruk gewoon te hoog is. Neem in dit soort situaties de verantwoordelijkheid voor je eigen tijdsgebruik. Jij bent zelf de enige die hier iets aan kan veranderen. Als je hier zelf je verantwoordelijkheid in pakt en bekijkt wat je anders had kunnen doen om dit te voorkomen zal je beter worden in effectief timemanagement. En zoals we eerder zeiden: hoe tevredener je bent over hoe je je tijd indeelt of managet, hoe gelukkiger je over het algemeen bent.
Hulp nodig bij timemanagement?
Nu is de kunst van dit soort artikelen dat je er echt mee aan de slag gaat, om zo de positieve effecten te gaan ondervinden. Vind je het lastig om je tijd effectief te managen? Zou je graag beter worden in timemanagement om zo aan je eigen geluk bij te dragen? Misschien helpt het als je een coach in de arm neemt. Je kunt hier bij ons gratis een oriëntatiegesprek met een coach naar keuze aanvragen.