Op iedere werkplek zijn er drie soorten mensen: gevers, nemers en balanceerders. Hoogleraar organisatiepsycholoog Adam Grant onderzocht deze type mensen. Nemers zijn mensen die graag meer krijgen dan geven. Ze stellen hun eigenbelang boven die van anderen en denken vanuit een ‘wat kun jij voor mij doen?’. Nemers zijn niet per se wrede mensen, maar zijn vaak op hun hoede en proberen eerst voor zichzelf te zorgen. Daartegenover staan gevers. Zij zijn geneigd om meer te geven dan te nemen en hun opstelling bij interacties komt meestal vanuit een ‘wat kan ik voor je doen?’. Gevers bekommeren zich sterk om anderen in hun omgeven.
Natuurlijk geven en nemen we allemaal. Om te ontdekken welk type jij bent kan je nagaan hoe je meestal met mensen omgaat, je standaardhouding. Het blijkt dat de meeste mensen tussen geven en nemen in zitten, dit zijn de balanceerders. Wanneer je balanceert, probeer je geven en nemen evenwichtig te houden: voor wat hoort wat.
Maar welk type mens in nou het effectiefst en productiefst? Adam Grant onderzocht tientallen organisaties en duizenden mensen om dit te meten. Wat bleek? De gevers scoorden het slechtst. Zij waren bijvoorbeeld te druk met het helpen van anderen, waardoor ze hun eigen werk niet af konden krijgen. Ondanks dat gevers zichzelf vaak opofferen, verbeteren ze wel hun organisatie. Hoe vaker mensen helpen, hun kennis delen en anderen begeleiden, hoe beter de organisatie het doet als het gaat om winst, klanttevredenheid en loyaliteit van de werknemers.
Als de gevers het slechtst scoren, wie scoren er dan het best? Logischerwijs, zou je uitgaan van de balanceerders. Echter, het bleek dat de gevers ook het best scoren. Gevers zijn oververtegenwoordigd op beide extremen en scoren dus zowel het laagst als het hoogst op verschillende punten van succes. Hoe kan je een succesvolle gever worden en ervoor zorgen dat je uitblinkt? Succesvolle gevers maken waarschijnlijk meer gebruik van onderstaande punten:
Verleen 5-minuten-gunsten
Geven hoeft niet veel tijd te kosten. Het is een kunst om kleine dingen te doen die veel voor een ander kunnen betekenen. Je kan hierbij denken aan het in contact brengen van twee mensen uit je netwerk, feedback geven of jouw kennis delen. Door niet continu te geven, verklein je het risico op burn-out.
Wees een specialist
Succesvolle gevers focussen zich op een of twee manieren hoe zijn anderen kunnen helpen. Waarbij ze kiezen voor iets waar ze heel goed in zijn en wat ze leuk vinden om te doen. Gespecialiseerd geven is geeft meer energie en is minder uitputtend dan wanneer je op honderd manieren anderen probeert te helpen.
Bepaal wanneer je gaat geven
Als gever ben je niet succesvol wanneer je alles uit je handen laat vallen om maar een ander te kunnen helpen. Succesvolle gevers plannen tijd in hun agenda, om zo eerst hun eigen doelen te kunnen bereiken.
Vraag zelf om hulp
Om hulp vragen moet de norm worden. Succesvolle gevers kunnen ook ontvanger zijn. Om hulp vragen stimuleert anderen ook weer om te geven. Uit onderzoek blijkt dat 70 – 90% van het geven binnen een organisatie voortkomt uit vragen. Maar veel mensen durven niet te vragen, omdat ze niet dom willen overkomen of anderen niet tot last willen zijn.
Als je deze tips toepast, zal het een stuk makkelijker zijn om een succesvolle gever worden. Ook kunnen onze coaches je hiermee helpen. Boek nu een gratis oriëntatiegesprek met één van onze coaches.