Geef eens een compliment!
Loopbaanadvies is er niet alleen voor de werknemer, maar ook voor de werkgever. Iedere werkgever komt op een bepaald moment in situaties terecht waarbij hij of zij degene is die geacht wordt loopbaanadvies aan zijn of haar werknemers te geven. Hij of zij heeft zich ongetwijfeld wel eens de volgende vragen gesteld: Hoe kan ik mijn personeel het beste motiveren? Hoe krijg ik mijn personeel zover dat zij zich (blijvend) maximaal inzet? Hoe zorg ik voor open en eerlijke communicatie op de werkvloer? Loopbaanadvies voor de werkgever kan hier simpelweg handvatten voor, en antwoorden op geven. Een weinig gebruikte, maar toch bijzonder effectieve methode is simpelweg het geven van een complimentje!
De kracht van het compliment
Uit onderzoek blijkt dat het voor de hersenen niet uitmaakt of een beloning in de vorm van geld of in de vorm van een compliment wordt gegeven. In beide gevallen wordt hetzelfde beloningscentrum in de hersenen geactiveerd. Deze ogenschijnlijke totaal verschillende beloningen -enerzijds de sociale goedkeuring en anderzijds een monetaire beloning- zijn neurologisch gezien niet van elkaar te onderscheiden. Wetenschappers denken hiermee het bewijs te hebben gevonden dat mensen een psychologische boost krijgen wanneer hun reputatie vergroot wordt. Dat is tevens meteen de verklaring waarom werknemers soms liever een compliment ontvangen van hun directe leidinggevende dan een bonus. Een compliment wordt minder vaak gegeven, is unieker en persoonlijker dan de bonus. Daarnaast is de ‘houdbaarheidsdatum’ van geld als motivatie-instrument zeer beperkt. Om precies te zijn, slechts zes tot acht weken, hierna is het motivationele effect van de bonus uitgewerkt. Dit in tegenstelling tot de houdbaarheidsdatum van een simpel compliment. Hier zit namelijk geen fysiek component aan verbonden en zal daarom een langduriger en omvangrijker effect hebben.
Geef een compliment!
Het geven van een compliment kost niks, het effect is langdurig, het wordt als unieker en persoonlijker ervaren én werknemers raken er niet aan gewend. Keer op keer zal het kleine welgemeende compliment zodoende weer haar ongeëvenaarde effect hebben. Een oprecht compliment zal daarbij ook nog eens een positief effect hebben op de eerlijke en open communicatie op de werkvloer. Kijk echter wel uit voor onoprechte complimenten, complimenten die gegeven worden om aardig gevonden te worden, of complimenten louter en alleen om het complimenteren.
Conclusie: geef eens wat vaker een compliment aan werknemers en ervaar dat het werkt!