Sta je op een punt in je loopbaan om weer sollicitatiegesprekken te gaan voeren? Wil je vol zelfvertrouwen deze sollicitatiegesprekken aangaan en een goed weerwoord kunnen hebben op moeilijke vragen? Een gesprek met onze loopbaanadviseur kan je hierbij helpen.
Solliciteren kan moeilijk zijn als je wordt verrast door vragen die je niet verwacht. Het is natuurlijk onmogelijk om op iedere vraag voorbereid te zijn, maar toch blijkt voorbereiding een van de belangrijkste aspecten bij een sollicitatiegesprek. Een aantal standaardvragen komt namelijk in allerlei varianten in een gemiddeld sollicitatiegesprek naar voren. Daarom is het handig deze vragen te zien aankomen.
Oefenen met moeilijke vragen
Hieronder vind je een lijst met moeilijke sollicitatievragen. Neem de vragen door en kies er vijf. Schrijf het antwoord op een belangrijke vraag helemaal uit. Bij de andere vier vragen schrijf je steekwoorden op.
– Vertel eens wat over uzelf.
– Wat zoekt u eigenlijk bij ons?
– Welke eisen mogen collega’s aan u stellen?
– Wat verstaat u onder succes?
– Hebt u wel eens een grote blunder gemaakt? Hoe loste u dat op?
– Hoe snel pikt u dingen op? Geef eens een voorbeeld.
– Wat vindt u dat per se hoort bij het goed invullen van deze functie?
– Welke wezenlijke bijdrage zou u aan onze organisatie kunnen leveren?
– Wat verstaat u onder loyaliteit?
– Hoe vasthoudend bent u? Geef eens een voorbeeld.
Misschien mis je in dit lijstje een vraag die je zelf moeilijk vindt. Voeg dan zelf een zesde vraag toe. Neem de vragen stuk voor stuk door en probeer je in te denken hoe de persoon met wie jij je sollicitatiegesprek houdt, zal reageren.
De STAR-methode
Tijdens het voorbereiden van de antwoorden op lastige sollicitatievragen is het ook belangrijk om te zorgen dat je een aantal belangrijke aspecten benoemt in je antwoord. De STAR-methode is een krachtige interviewtechniek die gebruikt kan worden bij sollicitatiegesprekken. Ook als sollicitant kan je dus gebruik maken van deze methode. Je kan het namelijk gebruiken om een goede indruk achter te laten en je sollicitatie naar een hoger niveau tillen. Hiervoor is het van belang dat alle vier de aspecten van de STAR-methode aanbod komen in je antwoord: Situatie, Taak, Actie en Resultaat.
De STAR-methode is ontwikkeld door Development Dimensions International (DDI), een Amerikaans personeelsbeleid consulaat. Het doel was om een techniek te ontwikkelen waarmee bedrijven de prestaties en efficiëntie van werknemers konden evalueren. De methode creëert ook voor sollicitatiegesprekken een helder kader waarmee je jouw vorige professionele ervaringen kunt illustreren en een glip kunt bieden van je potentiële impact binnen de organisatie.
Situatie: begin met het schetsen van de situatie waarin je je bevond. Dit kan een uitdaging, probleem of taak zijn. Selecteer een situatie die indruk maakt en relevant is voor de functie waarop je solliciteert.
Taak: benoem je rol en verantwoordelijkheden binnen de situatie. Dit geeft inzicht in je positie en geeft context aan je acties.
Actie: beschrijf de stappen die je hebt genomen om de situatie aan te pakken. Welke strategie:en, beslissingen en initiatieven heb je ingezet? Dit is het hart van je verhaal en laat zien hoe je omgaat met uitdagingen.
Resultaat: presenteer de uitkomst van je acties. Wat heb je bereikt? Heb je doelen overtroffen, problemen opgelost of waardevolle lessen geleerd? De resultaten geven een goede indicatie van je effectiviteit en impact aan.
Psychologische trucs die helpen bij sollicitatie
- Vaak en oprecht lachen zorgt niet alleen voor eenvoudige beleefdheid, maar ook voor een zelfverzekerde indruk. Het wekt bovendien niet alleen positieve emoties bij jezelf op, maar ook bij de ander. Het is bewezen dat een glimlacht ervoor zorgt dat je wordt ervaren als een fijne gesprekspartner. Associaties zoals openheid en vriendelijkheid worden geassocieerd met een glimlach. Let wel op dat je niet de hele tijd glimlacht, dit kan weer worden ervaren als onoprecht.
- Spiegelen is een krachtige psychologische techniek die gebaseerd is op spiegelneuronen. Dit zijn neuronen in onze hersenen die actief worden wanneer we het gedrag van anderen observeren. Spiegelen creëert een onbewuste verbinding tussen jou en de interviewer. Wanneer je subtiel de houding van de interviewer nabootst, voelt hij of zij zich onbewust meer op zijn gemak en positief jegens jou.
- Kleuren hebben een diepgaand effect op emoties en perceptie. Je kledingkeuze kan de indruk die je achterlaat beïnvloeden. Het dragen van blauw kan bijvoorbeeld het gevoel van een echte teamspeler en betrouwbaarheid oproepen. Zwart straalt leiderschap uit, terwijl wit georganiseerdheid en precisie symboliseert. Door bewust gebruik te maken van kleurenpsychologie in je outfit, kun je onbewust de gewenste boodschap overbrengen.
- Het aanpassen van gedrag en communicatie aan de generatie van je gesprekspartner is een subtiele, maar krachtige psychologische strategie (Molidor, 2012). Elke generatie heeft verschillende waarden en verwachtingen. Voor de Gen Y (millennials) benadruk je het beste de multitaskingvaardigheden en breng je visuele voorbeelden mee van je prestaties. Voor Gen X kan je het beste creativiteit en successen benoemen. Babyboomers toon je juist respect voor de prestaties. Het kan in je voordeel werken door jezelf aan te passen aan de stijl en taal van de generatie van de interviewer. Dit laat namelijk zien dat je in staat bent om effectief te communiceren en te begrijpen wat belangrijk is voor hen.
- Het tonen van je handpalmen suggereert een open en eerlijke lichaamshouding, dit wekt vertrouwen op bij de ander. Het geeft aan dat je transparant bent in je communicatie.
- Lees je van tevoren in en benoem prestaties van het bedrijf. Uit daarbij je waardering en geef bijvoorbeeld een compliment. Dan laat je zien dat je goed bij het bedrijf past en enthousiast bent om er ook te komen werken.
Rol van de loopbaanadviseur
Wanneer je het lastig vind om je individueel op een sollicitatieprocedure voor te bereiden, dan kan een loopbaanadviseur een nuttige ondersteuning zijn in dit proces. Een loopbaanadviseur kan bijvoorbeeld een proefsollicitatiegesprek met je houden dat wordt opgenomen op een voice-recorder. Jouw zwakke en sterke kanten van het gesprek worden dan nog eens doorgenomen, zodat je uitgebreid meekrijgt hoe jij jezelf het beste kan presenteren. Het gaat namelijk niet alleen om juiste antwoorden, maar ook om de juiste uitstraling als persoon. Het is van belang dat de je in jezelf gelooft. Gedurende een coachtraject wordt daarom ook de nadruk gelegd op jouw kwaliteiten, zodat ook deze weer sterker naar voren gebracht kunnen worden en je deze nog sterker kan neer zetten tijdens jouw sollicitatiegesprekken.
Ben je geïnteresseerd in meer tips bij het voorbereiden van jouw sollicitatiegesprekken? >> Klik dan hier om direct een gratis oriëntatiegesprek aan te vragen met een van onze loopbaanadviseurs