Case Study – De Alliantie
In deze Case Study deelt Femke Kruithof, Adviseur Mens & Organisatie haar ervaringen met de implementatie van een op maat gemaakte coachportal voor de ruim 700 medewerkers van de Alliantie.
De uitdaging
GORT: “Wat was de uitdaging waarvoor de Alliantie stond voordat jullie besloten om coaching in te zetten voor jullie medewerkers?”
FEMKE: “Voor de samenwerking met GORT® bood de Alliantie al coaching aan, maar dit kostte mij veel tijd en moeite vanwege het vele contact met verschillende coaches. Ik moest voortdurend communiceren met diverse coaches om ervoor te zorgen dat de medewerkers de juiste begeleiding kregen. Deze tijdrovende taak maakte het uitdagend om een efficiënt coachingprogramma te onderhouden, waardoor de noodzaak ontstond voor een meer gestroomlijnde aanpak. Medewerkers gingen veelal zelf op zoek naar geschikte coaches, wat soms leidde tot inconsistenties en variërende kwaliteit van de coaching.”
FEMKE: “Ik had zelf een coachopleiding gevolgd en merkte op dat er nog veel taboe heerste rondom coaching. Het idee dat coaching een waardevol hulpmiddel kon zijn, was nog niet wijdverbreid geaccepteerd binnen de organisatie. Dit taboe zorgde ervoor dat medewerkers terughoudend waren om coaching te accepteren of zelfs te overwegen. Het duurde jaren van bewustwording en cultuurverandering voordat dit taboe verdween en coaching algemeen werd gezien als een positieve en noodzakelijke ondersteuning voor zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling.”
FEMKE: “Ondertussen bleven medewerkers om diverse redenen uitvallen, variërend van persoonlijke problemen tot werk gerelateerde stress. Coaching bleek een uitstekend middel om inzetbaarheid te vergroten. Het hielp niet alleen bij het ondersteunen van individuele medewerkers, maar ook bij het ontwikkelen van teams. Een onafhankelijk persoon die het coaching proces begeleidde, bood de objectiviteit en expertise die nodig waren om effectieve resultaten te behalen. Hierdoor werd coaching een waardevol instrument voor de Alliantie om zowel het welzijn van medewerkers als de algehele teamdynamiek te verbeteren.”
Femke Kruithof
Adviseur Mens & Organisatie
“Coaching bleek een uitstekend middel om inzetbaarheid te vergroten.”
Waar blinkt GORT® in uit volgens Femke?
diensten & de oplossing
GORT: “Op welke manieren zetten jullie de diensten van GORT® nu in binnen de organisatie?”
FEMKE: “GORT® heeft een gebruiksvriendelijke portal ontwikkeld voor de Alliantie, waar medewerkers eenvoudig een coach kunnen vinden. Deze portal biedt een overzichtelijke en toegankelijke interface, waardoor medewerkers snel de juiste coaches inclusief alle opties kunnen bekijken en selecteren. Met duidelijke informatie, inclusief foto’s en gedetailleerde profielen van de coaches, kunnen medewerkers weloverwogen beslissingen nemen over hun coaching behoeften.”
FEMKE: “De portal bevat alle vooraf afgesproken informatie, waardoor er geen verwarring ontstaat over de beschikbare diensten en voorwaarden. Dit zorgt ervoor dat medewerkers alle benodigde gegevens gemakkelijk kunnen vinden zonder extra hulp te hoeven vragen. De gebruiksvriendelijkheid en volledigheid van de portal maken het een waardevolle bron voor zowel medewerkers als de organisatie zelf.”
FEMKE: “Door de duidelijkheid en efficiëntie van de portal krijg ik nog nauwelijks vragen van medewerkers, wat mij aanzienlijk veel werk bespaart. In plaats van tijd te besteden aan het beantwoorden van vragen en het regelen van coaching afspraken, kan ik me richten op andere belangrijke taken binnen de organisatie. De portal heeft daarmee niet alleen de toegang tot coaching verbeterd, maar ook mijn werklast verlicht, waardoor de algehele efficiëntie binnen de Alliantie is toegenomen.”
GORT: “Heb je nog andere tips?”
FEMKE: “Coaching kan variëren in frequentie en kleine organisaties kunnen via de website van GORT® ontzettend makkelijk sessies inboeken. Voor grotere organisaties kan een samenwerking met GORT® veel werk uit handen nemen, zeker als coaching op de lange termijn effectief blijkt te zijn.”
De uitdaging VAN FEMKE
Hoe zorgen wij er bij de Alliantie voor dat onze medewerkers op een gebruiksvriendelijke en duurzame manier gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om aan hun persoonlijke ontwikkeling te werken. Zonder dat wij geconfronteerd worden met zaken als inconsistentie en een variërende kwaliteit van coaching?
De oplossing VAN GORT®
GORT® heeft een gebruiksvriendelijke portal ontwikkeld voor de Alliantie, waar medewerkers eenvoudig een coach kunnen vinden zonder tussenkomst van HR. De portal biedt overzichtelijke informatie, inclusief foto’s en gedetailleerde profielen van de coaches, waardoor medewerkers weloverwogen beslissingen kunnen nemen. De coaches zijn geselecteerd en voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen zoals voorgeschreven door de GORT® PROFESSIONAL QUALITY STANDARD. Alle vooraf afgesproken informatie staat erop, wat verwarring voorkomt en extra hulpvragen minimaliseert. Hierdoor hebben alle medewerkers laagdrempelig toegang tot een kwalitatief coachtraject die echt het verschil maakt zonder dat het extra tijd kost voor HR.