Veranderende tijden vragen om verandering
De tijd van stil zitten en wachten tot de crisis voorbij is, is over. In de huidige economische situatie is het juist tijd voor innovatie en verandering, zodat eventuele concurrenten afgetroefd kunnen worden. Maar niet alleen investeringen in product- en/of service-innovatie is belangrijk, ook moet er aandacht worden geschonken aan de medewerkers. De toegevoegde waarde van uw organisatie is namelijk volledig afhankelijk van de competenties en inzet van uw medewerkers. Oftewel, bedrijven en organisaties moeten investeren in het psychologische kapitaal van hun medewerkers. Bedrijven die investeren in psychologisch kapitaal hebben medewerkers die veerkrachtiger zijn en beter kunnen omgaan met nieuwe ontwikkelingen.
Effect van hoger psychologisch kapitaal
Psychologisch kapitaal bestaat uit de onderdelen: hoop, optimisme, zelfverzekerdheid en veerkracht. Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat vooral managers optimistischer te zijn. In vergelijking met met managers (77 procent) gaan bijvoorbeeld relatief minder medewerkers (63 procent) uit van een positieve uitkomst als er onzekerheden op het werk zijn. Bovendien blijt uit het onderzoek dat bij een hoger psychologisch kapitaal het ziekteverzuim daalt, er minder cynisme en verloop aanwezig is, en er een hogere tevredenheid over en betrokkenheid bij het werk ontstaat.
Coaching medewerkers loont
Oftewel, het verhogen van psychologisch kapitaal bij uw medewerkers leidt tot positieve uitkomsten voor zowel de medewerkers als de algehele organisatie
Hierbij kan evenals opgemerkt worden dat het verhoogde psychologische kapitaal leidt tot een betere concurrentiepositie. Maar de vraag is: hoe kan dit psychologisch kapitaal verhoogd worden?
Coaching als investering in psychologisch kapitaal
Het antwoord op deze vraag is: coaching. Door middel van persoonlijke begeleiding, waarbij de medewerker specifiek wordt begeleid op zijn of haar individuele probleem- of doelstellingen, kan een verbetering van gedrag en/of mentaliteit bewerkstelligd worden. Oftewel, door aandacht te schenken aan de medewerker worden de eigen competenties en kwaliteiten doorgrond, met het effect van zelfkennis, zelfverzekerdheid en veerkracht. Kortom, allerlei aspecten die onderdeel zijn van het psychologisch kapitaal. De medewerker zal meer in zijn eigen kracht staan door de verkregen zelfkennis, en dit zal weer leiden tot de bovengenoemde organisationele voordelen. Samenvattend, coaching biedt een uitkomst voor bedrijven die het psychologisch kapitaal van medewerkers willen verhogen.
Wilt u aan de slag met coaching voor uw medewerkers? Neem contact met ons op.