GORTcoaching - coaching voor faalangstigen
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Faalangst coaching

Wanneer je moet presteren is het heel gewoon dat je spanning ervaart. Spanning voor een presentatie, spanning voor een belangrijke sportwedstrijd, spanning voor een examen; we herkennen het gevoel allemaal. Een gezonde dosis spanning helpt je bij presteren – het zorgt ervoor dat je je goed voorbereid en het maakt je scherp. Maar mensen met faalangst ervaren te veel spanning wanneer ze moeten presteren. Faalangst is de angst niet te kunnen voldoen aan de eisen die aan je worden gesteld. Je bent bang om af te gaan voor anderen en bang om fouten te maken. Faalangst heeft altijd te maken met de indruk die je maakt op anderen. Je wil aan de standaard voldoen. De spanning die je ervaart door je faalangst leidt je af wanneer je moet presteren. Je krijgt een black out bij je presentatie of examen, je voelt je afgeleid en sloom in je sport. Begeleiding van een coach kan je helpen van je faalangst af te komen. Een coach leert je bijvoorbeeld hoe je moet ontspannen voor een belangrijk moment en leert je anders te kijken naar het maken van fouten.

faalangst coaching

Veelvoorkomende coachvragen:

=

Kan ik negatieve gedachten over mijzelf en mijn prestaties ombuigen naar gedachten die mij helpen?

=

Hoe pak ik mijn angst rondom falen aan?

=

Hoe kan ik op een andere maar meer realistische manier naar mezelf kijken?

=

Hoe krijg ik meer respect voor mezelf en kan ik dit ook van anderen krijgen?

Faalangst coaching bij GORTcoaching

Verbeter uw zelfbeeld

*

Zet negatieve spanning om in positieve spanning

Leer uw eigen fouten te accepteren

s

Doorbreek de vicieuze cirkel

Algemene info over coaching

Prijs

139,- euro per uur excl. BTW. Als particulier kunt u gebruik maken van een speciaal tarief van €99,- incl. BTW per uur. Klik hier voor een overzicht van de vergoedingsmogelijkheden.

U kunt direct starten

Kies uw coach en plan direct een gratis oriëntatiegesprek.

Trajectduur

Afhankelijk van uw doelstellingen kunt u rekenen op gemiddeld 5 tot 15 coachgesprekken, ongeveer 1 keer per 2-3 weken.

Inhoudelijk over faalangst coaching

Wat levert faalangst coaching u op?

Het vervelende gevolg van de vicieuze cirkel waarin u terecht komt bij faalangst is dat de problemen steeds erger worden en de negatieve gedachten die u over uzelf heeft continu bevestigd worden. Samen met uw faalangst coach pakt u het probleem bij de kern aan. U gaat aan de slag met het verbeteren van uw zelfbeeld en het maken van kleine doelen en behalen van successen waardoor u weer positieve ervaringen op kunt doen. Zo groeit het zelfvertrouwen en leert het het brein om te gaan met spanningen en die op een positieve manier in te zetten. Door de persoonlijke en innovatieve aanpak van GORTcoaching bieden wij u hulp om uw kwaliteiten weer volop te benutten, de belangrijke zaken in het leven weer aan te kunnen gaan en te kunnen genieten.

Wat is faalangst?

We kunnen faalangst onderverdelen in 3 categorieën:

  1. Motorische faalangst; de angst om te falen bij sportieve prestatie
  2. Cognitieve faalangst; de angst om te falen bij bijvoorbeeld huiswerk of examens
  3. Sociale faalangst; de angst om te falen bij spreken in het openbaar of in groepen

Bij negatieve faalangst spelen vaak alle 3 de soorten faalangst een rol. Wat vaak bij mensen met faalangst voorkomst is transpireren, uitstelgedrag, dwingende negatieve gedachten, tobben, trillende handen, slaaploosheid, en hartkloppingen. Dit kan ook invloed hebben op het functioneren op de werkvloer, in sociale relaties en kan leiden tot sociaal isolement en een lagere kwaliteit van leven.

Voorbeeld van een coach traject

Het is van groot belang om die vicieuze cirkel waar in u zit te doorbreken. Het kan zijn dat u al langere tijd last heeft van faalangst en dat dit sterk is verergerd. Vergroten van het zelfvertrouwen en werken aan positieven ervaringen helpen om uit deze cirkel te stappen. Hoe eerder u dit aanpakt, hoe minder hardnekkig de patronen en negatieve gedachten zijn. Samen signaleren u en uw coach waar u vastloopt en middels mindfulness technieken kunnen de negatieve gedachten geobserveerd worden. Door een effectiviteitstraining (RET) kunt u leren deze gedachte om te buigen. Vervolgens wordt de weg vrij gemaakt voor een liefdevolle relatie met uzelf en met anderen. Vervolgens komt de Acceptance & Commitment Theory (ACT) om de hoek kijken, waarbij u leert te accepteren wat uw gedachten en gevoelens op dat moment zijn zonder er naar te handelen. Zo kunnen gedachten negatief zijn, maar leert u om daar niet naar te handelen en toch te doen wat goed is voor u. Op deze manier ervaart u kleine successen en leert het brein naar andere, positievere, patronen te handelen.

Voordelen voor bedrijven

Iedereen heeft ervaring met prestatie-angst. Niet voor iedereen heeft dit een negatieve invloed op de prestaties. Maar voor sommige mensen is dit een overheersende factor. De faalangst belemmerd deze mensen in het behalen van de doelen die ze zich hebben voorgenomen wat betreft hun carrière. Als werknemers door angsten minder productief zijn en vaker thuisblijven gaat dit ten koste van de optimalisatie van een bedrijf. De kosten bij verzuim van werknemers voor een bedrijf en de overheid kunnen hoog oplopen. Wanneer ‘presteren’ de hoogste prioriteit heeft op het werk kan dit leiden tot falen. Dit is niet bevorderlijk voor de resultaten van de persoon en vanzelfsprekend ook niet voor het bedrijf. Faalangst coaching kan dit verhelpen waardoor uw medewerkers weer vol zelfvertrouwen en productief aan de slag te gaan!

Hoe ziet een coachtraject er uit?

Hoe ziet een coachtraject eruit?
Ieder coachtraject wordt op maat gemaakt. Samen met uw coach wordt uw traject samengesteld aan de hand van uw vragen en behoeften. Kies altijd een coach waarvan u het idee hebt dat zijn/haar werkwijze, doelgroep en specialisme het beste bij u past.

Het orientatiegesprek
Het orientatiegesprek dient als kennismaking.
U en de coach zullen inventariseren:
– Welke doelen u wilt behalen en waarom
– wat u uit het coachtraject wilt halen (wanneer heeft het coachtraject naar uw idee zijn doelen bereikt? Wat is uw ideale situatie?)
– welke aanpak hier het beste bij past
Aan het eind van het gesprek stemt u met de coach af of het klikt. Als dit zo is, kunt u beginnen aan uw coachtraject.

Het coachtraject
Tijdens uw coachtraject werkt u aan uw doelstellingen en competenties door middel van coachgesprekken, reflectie-oefeningen en opdrachten. In overleg is het tevens mogelijk om een test af te nemen.

U en de coach zullen:
– een passend en realistisch plan van aanpak opstellen en in de praktijk brengen.
– constant reflecteren op uw eigen doel: bent u op de goede weg?
– na elke sessie gaat u met oefeningen aan de slag. Het slagen van een coachtraject is afhankelijk van uw eigen motivatie en inzet.

De coaches van GORTcoaching maken gebruik van technieken en methodieken zoals Motiverende Gespreksvoering, RET (Rationele Effectiviteits Training), Mindfulness, NLP (Neuro Linguistisch Programmeren), Oplossingsgericht Coachen, ACT (acceptance en commitment therapie) en MMS coaching (Motivating Management Service).

Eindevaluatie
In het laatste gesprek zullen u en de coach reflecteren op het coachtraject en het proces. Zijn de doelen behaald? Hoe ver bent u en wat wilt u nog aan pakken in de toekomst? Wanneer gewenst kunt u een follow-up gesprek inplannen na een bepaalde tijd, om nog een samen te komen en te bespreken hoe het gaat.

Wanneer het een zakelijk traject betreft start en eindigt u vaak met een driegesprek. Dit is een gesprek tussen coach, coachee en leidinggevende waarin op transparante wijze overeenstemming over het coachdoel bereikt wordt. Ook kan de situatie zowel vanuit het gezichtspunt van de coachee als dat van de leidinggevende belicht worden.

Onze gespecialiseerde faalangst coaches: