Wil je meer geluk ervaren en beter presteren? Gebruik flow! - GORTcoaching - Vind uw coach!
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

We kennen allemaal het gevoel dat je werk bijna automatisch gaat. Je bent volledig geconcentreerd bezig en in beslag genomen door een taak of activiteit die je uitvoert. Dit gevoel kan soms zo sterk worden dat je geen tijdsbesef meer hebt. Voor je het weet zijn er ineens uren voorbij gevlogen. Het kan een heerlijk gevoel opleveren. In de psychologie wordt dit gevoel ook wel “flow” genoemd. Dit concept is afkomstig van één van de grondleggers van de positieve psychologie, Mihaly Csikzentmihalyi.

Mihaly Cszikentmihalyi deed onderzoek naar optimaal functioneren. Hij omschrijft dat men het gelukkigst is, wanneer men in een staat van opperste concentratie is en volledig kan op gaan in een bepaalde activiteit. Flow is een intens positieve ervaring en draagt daarmee bij aan ons geluk. Wanneer je begrijpt wat flow is, zal je het gaan herkennen en kan je gaan onderzoeken wanneer je flow ervaart. Vervolgens kan je jouw leven inrichten met activiteiten die een optimale flow veroorzaken.

Kenmerken van flow
Aan de hand van de volgende kenmerken kun je flow herkennen:

  1. Balans tussen uitdaging en vaardigheden: er moet een evenwicht zijn tussen de eigen vaardigheden en de moeilijkheidsgraad van de uit te voeren activiteit. De bezigheden zijn nét niet te moeilijk, maar wel uitdagend genoeg. Wanneer je een baan hebt die niet voldoende uitdaagt, zal je ook bijna nooit flow ervaren. Blijf daarom constant op zoek naar nieuwe uitdagingen.
  2. Opperste concentratie en doelgerichtheid: je wordt in beslag genomen door de activiteit en afleidingen of andere zaken worden uit het bewustzijn geweerd.
  3. Duidelijk doel: je hebt een duidelijk doel wat betreft de taak of activiteit.
  4. Verlies van tijdsbesef: je bent je niet bewust van de tijd, de tijd vliegt voorbij.
  5. Verlies van zelfbewustzijn: je gaat volledig op in de activiteit en bent je niet bewust van jezelf.
  6. Intrinsieke beloning: tijdens de activiteit ervaar je vaak geen emotie en pas achteraf merk je weer positieve emoties op. Je ervaart bijvoorbeeld een tevreden of trots gevoel.
  7. Controle: je hebt het gevoel van totale persoonlijke controle wat betreft de activiteit.
  8. Directe feedback: het is belangrijk om te weten of je succesvol bent binnen de taak of activiteit die je uitvoert. Wie geen feedback krijgt, kan ook moeilijk flow ervaren. Je moet weten hoe ver je bent wat betreft het bereiken van je doel.

Effecten van flow
Wanneer je in een flow zit, kom je in een positieve spiraal terecht. Je haalt voldoening uit de activiteit die je doet. Op de werkvloer kan flow bijdragen aan een verbetering en verhoging van de effectiviteit van de werknemer. Men raakt meer betrokken en wil zich daarom ook meer inzetten voor het bedrijf. Mensen die veel flow ervaren, zijn gelukkig. Gelukkige mensen zijn ook nog eens gezonder en daarmee productiever. Kortom, flow kan heel veel positieve effecten teweeg brengen!

Wat denk jij? Ervaar jij wel eens flow? Of ben je benieuwd hoe je nog meer flow kan ervaren? Plan een gratis oriëntatiegesprek in met een van onze coaches.