Als je waardering en acceptatie kunt geven aan anderen, heb je de sleutel tot menselijke invloed in handen. Dat zegt de auteur en expert op het gebied van sales Les Giblin in een klassieker uit de jaren 50. Maar hoe doe je dat, anderen gewaardeerd en geaccepteerd laten voelen? Hier zijn vier tips.
1. Geef oprechte complimenten
Volgens Giblin heeft iedereen complimenten nodig – rijk of arm, zelfverzekerd of onzeker. Mensen hebben nu eenmaal bevestiging nodig van het gevoel van eigenwaarde. Het ego heeft respect nodig. Is het je wel eens opgevallen dat de meest dominante mensen eigenlijk heel onzeker zijn? Dat heeft er dus mee te maken dat het ego compenseert voor het tekort aan respect. Geef dus oprechte en persoonlijke complimenten, ook al is het maar iets heel kleins.
2. Leg de feiten rustig voor
Mensen vinden het niet fijn om aangevallen te worden. Giblin analyseerde debatten van de Verenigde Naties en verkooppraatjes in winkels. Wat bleek? De verkooppraatjes slaagden veel vaker. Hier voelden mensen zich veel minder bedreigd, waardoor ze sneller overgehaald waren. Druk je argumenten dus niet door en dreig niet, maar leg je feiten rustig voor. Dan voelen mensen zich veel meer gewaardeerd.
3. Spreek via derden
Misschien luisteren mensen niet naar jou, maar wel naar onafhankelijke partijen. Zet de publieke opinie of experts in. Dit zijn laagdrempelige manieren om mensen in jouw richting te laten denken.
4. Wees niet bang voor small talk
Er is inderdaad kans dat je iets stoms zegt als je met onbekenden praat. Maar wat maakt het uit? Je bouwt geen vertrouwensrelatie met mensen op door je mond te houden en daar ongemakkelijk te staan. Je wilt een ontspannen sfeer en daar zijn koetjes en kalfjes nou eenmaal noodzakelijk voor. Wees niet bang om oppervlakkig te zijn. Een laatste tip van Giblin: “Je krijgt mensen aan het praten door ze te vragen naar het enige waarvan je zeker weet dat ze er echt geïnteresseerd in zijn: zichzelf.”
Met goede interpersoonlijke vaardigheden kun je beter begrip creëren. Denk niet over mensen als “goed” of “slecht”, maar probeer verder te denken en het karakter van mensen te doorgronden. Dan begrijp je mensen veel beter en heb je meer inzicht in waarom ze doen wat ze doen. Zo loopt de communicatie veel gemakkelijker!
Hoe kun jij mensen meer waardering geven?
Wil je eens verder sparren over hoe je mensen in je omgeving meer waardering kunt geven? Maak eens een afspraak met een coach bij jou in de buurt.