Een benadering die de aandacht trekt en steeds meer aan populariteit wint, is didactisch coachen. Maar wat houdt didactisch coachen eigenlijk in? In deze blog gaan we dieper in op het concept van didactisch coachen en verkennen we de voordelen ervan. Als je geïnteresseerd bent in een inspirerende manier van coaching, dan is deze blog een waardevolle bron van informatie.
Definitie van didactisch coachen
Didactisch coachen is een benadering binnen het onderwijs waarbij de focus ligt op het begeleiden en ondersteunen van leerlingen in hun leerproces. In plaats van de traditionele rol van leraar die informatie overdraagt, neemt de docent de rol aan van coach die leerlingen begeleidt bij het ontdekken, begrijpen en toepassen van kennis.
Kernprincipes
De kernprincipes van didactisch coachen omvatten het activeren van voorkennis, het stellen van open vragen, het bevorderen van samenwerking en reflectie, en het stimuleren van zelfstandig denken. Het verschil tussen traditioneel lesgeven en didactisch coachen ligt in de interactie tussen docent en leerlingen.
De rol van de docent als coach
Bij didactisch coachen wordt de docent een gids en facilitator, waarbij leerlingen actief betrokken worden en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. De docent fungeert als een coach die leerlingen aanmoedigt, ondersteunt en uitdaagt om hun volledige potentieel te bereiken.
De voordelen van didactisch coachen
Didactisch coachen brengt diverse voordelen met zich mee voor zowel leerlingen als docenten. Een van de belangrijkste voordelen is de verhoogde betrokkenheid en motivatie van leerlingen. Doordat ze actief betrokken worden bij hun eigen leerproces en de ruimte krijgen om zelfstandig te denken en problemen op te lossen, ervaren leerlingen een grotere intrinsieke motivatie om te leren. Dit resulteert vaak in een verbetering van leerprestaties en resultaten. Bovendien stimuleert didactisch coachen de ontwikkeling van zelfsturend leren en metacognitieve vaardigheden. Leerlingen leren reflecteren op hun eigen denken en leren, stellen doelen, plannen strategieën en evalueren hun eigen vooruitgang. Deze vaardigheden zijn niet alleen waardevol voor het huidige onderwijs, maar ook voor het leven buiten de schoolmuren. Kortom, didactisch coachen biedt een stimulerende omgeving waarin leerlingen gemotiveerd worden om te leren, hun prestaties verbeteren en essentiële vaardigheden ontwikkelen die hen voorbereiden op succes in de toekomst.
Effectiviteit van didactisch coachen
Didactisch coachen heeft een bewezen effectiviteit als het gaat om het ontwikkelen van motorische vaardigheden met behulp van peer-ondersteunde leerstrategieën. Een interessant onderzoek richtte zich op het gebruik van de wederkerige stijl van lesgeven bij indoor klimmen (Hennings et al., 2010). Wat bleek? De deelnemers boekten aanzienlijke vooruitgang in hun kennis en prestaties van de klimvaardigheden. Echter, er werden ook belangrijke leermomenten geïdentificeerd waarin de feedback en interventie tekortschoot, waardoor de deelnemers moeite hadden om meer geavanceerde klimtechnieken te ontwikkelen. Dit onderzoek benadrukt het belang van effectieve begeleiding en ondersteuning in het didactisch coachen om het volledige potentieel van de leerlingen te benutten.
De effectiviteit van didactisch coachen kan worden toegeschreven aan de actieve betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen leerproces, de individuele aandacht en ondersteuning die zij ontvangen van de docent als coach, en de nadruk op het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden. Deze benadering biedt een effectieve manier om tegemoet te komen aan de diverse leerbehoeften en leerstijlen van leerlingen, waardoor ze gemotiveerd worden om te groeien en te excelleren in hun leerproces.
Bronnen:
Vanhoof, J., Van Petegem, P., & Van den Berghe, L. (2015). Improving student engagement and academic performance through coaching students: A quasi-experimental study. Studies in Educational Evaluation, 44, 1-10.
Sweeny, K. J., Kosovich, J. J., & Avidov-Ungar, O. (2020). A meta-analysis of coaching effects on academic achievement and motivation: A study of high-dosage coaching interventions. Educational Psychology Review, 32(1), 161-196.
Hennings, J. A., Wallhead, T., & Byra, M. (2010). A Didactic Analysis of Student Content Learning during the Reciprocal Style of Teaching. Journal of Teaching in Physical Education. https://doi.org/10.1123/jtpe.29.3.227