Productiviteit verwijst naar de relatie tussen efficiëntie en effectiviteit. Het is een begrip waarbij de verhouding tussen de ‘offers’/middelen en resultaten inzichtelijk wordt gemaakt. Het verbeteren van de productiviteit op de werkvloer lijkt steeds belangrijker te worden. Er wordt steeds meer van u verwacht in een steeds korter tijdsbestek. Productiviteit zorgt immers voor meer en betere resultaten. Wanneer de productiviteit van werknemers toeneemt, zal dit leiden tot een hogere productiviteit van de gehele organisatie. Werkgevers zijn daarom steeds meer gefocust op het stimuleren hiervan. Door deze gedachtengang lijkt er een steeds grotere druk op uw schouders te komen staan. Laat u hier niet door afleiden. Ieder persoon ontwikkelt door de jaren heen zijn eigen voorkeur voor een bepaalde manier van werken. Zeker wanneer u al langere tijd dezelfde functie bekleedt, ontwikkelt u een bepaalde mate van handigheid in de taken die u doet. Vergeet dus niet dat u al op een productieve manier werkt! Toch zijn er altijd een aantal technieken die u hier extra bij kunnen helpen. GORTcoaching geeft u vijf tips op nog productiever te werken
1. Organiseer je taken
Elke nieuwe werkdag staat uw hoofd weer vol met taken die uitgevoerd moeten worden. Soms zijn het taken die elke werkdag een deel van uw tijd in beslag nemen, maar het kunnen ook nieuwe taken zijn. Het is belangrijk om te weten wat de moeilijkheid van elke taak is en welke taken de meeste tijd in beslag zullen nemen. Start uw dag met het ordenen van de taken die uitgevoerd moeten worden. Begin met de makkelijkste taken en ontwikkel een bepaalde routine voor uzelf. Op deze manier creëert u een duidelijk overzicht van wat er die dag moet gebeuren en weet u zeker dat u niets zult vergeten. U zult merken dat dit voor een hoop rust zal zorgen. Niet alleen op de werkvloer, maar ook in uw hoofd!
2. Hanteer de 80/20-regel
Deze regel is bedacht door de Italiaanse wetenschapper Pareto. De wetenschapper ontdekte dat in zijn tijd 80% van de rijkdom in handen was van 20% van de mensen. Het idee hierachter is dat het vaak de kleine dingen zijn die het meeste resultaat opleveren. Ontdek wat de kern is van uw werkzaamheden en oordeel welke zaken er echt toe doen. Er zijn een hoop klusjes die veel tijd vragen, maar weinig opleveren. Maak dus tijd vrij voor de 20% van de taken die er echt toe doen. Deze taken zullen uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor 80% van uw resultaten. Het zal regelmatig voorkomen dat er geen tijd is om alle taken af te krijgen. Probeer te vermijden dat dit de taken zijn die bij de 20% belangrijkste horen. Weet dus wat u moet laten liggen of welke klussen u misschien door een ander moet laten doen. Gebruik u tijd wijs!
3. Ken je kwaliteiten (en die van anderen)
U werkgever heeft u aangenomen vanwege de kwaliteiten waarover u beschikt en niet vanwege uw zwakke punten. Wees u hier dus bewust van en gedraag u hier naar. Indien er iemand met een opdracht naar u toe komt waarvan u weet dat u er veel moeite mee zult hebben, ga u dan niet blind staren op een geschikte oplossing. Wanneer u zich bewust bent van u kwaliteiten en valkuilen, weet u op welke momenten u hulp moet inschakelen. Een organisatie beschikt over allerlei losse individuen die elk over een ander pakket van kwaliteiten beschikken. U werkt dan ook een stuk productiever, als u de juiste kwaliteiten op het juiste moment in zet. Vraag eens aan een collega of hij of zij je wilt helpen bij een bepaalde opdracht. Op deze manier kunt u leren van een ander en uw kwaliteiten weer uitbreiden. Men zal niet alleen uw manier van werken, maar ook uw eerlijkheid en zelfkennis op prijs stellen!
4. Durf nee te zeggen
Nee zeggen is niet altijd even makkelijk. Vaak wilt u graag iemand helpen of wilt u diegene niet een gevoel van afwijzing bezorgen. Wanneer uw collega’s zich bewust worden van dit zwakke punt, zullen zij u steeds vaker dingen vragen. Voorkom dit en durf nee te zeggen! Probeer in te schatten in hoeverre uw collega’s uw hulp daadwerkelijk nodig hebben. Vraag uzelf af of ze de vervelende klusjes liever willen afdragen, of dat ze echt hulp nodig hebben. Indien u vaker nee zegt, zult u merken dat u steeds meer tijd over houdt. Kostbare tijd waarin u een hoop kunt doen! Op een goede manier nee zeggen doet u door kort en duidelijk te zijn. Niemand vraagt u om een uitleg, dus geef deze ook niet. Voel u hier niet schuldig om en durf voor uzelf op te komen!
5. Zoek ontspanning
Niet alleen uw manier van werken zorgt voor een hogere productiviteit, maar ook de momenten waarop u niet werkt. Het is erg belangrijk om voldoende pauzes te nemen en af en toe goed te ontspannen. Ga eens een rondje lopen om een frisse neus te halen of neem rustig de tijd om te lunchen. U zult merken dat u beter resultaat levert wanneer u regelmatig een korte pauze neemt. Het is niet alleen essentieel dat u voldoende rust krijgt tijdens uw werk, maar ook erna. Zorg ervoor dat wanneer u naar huis gaat, u niet meer bezig bent met werkgerelateerde activiteiten. Dit zorgt ervoor dat u niet alleen een leukere avond heeft, maar ook dat u weer volledig opgeladen bent voor een nieuwe werkdag. Niet alleen uzelf zult hier profijt van hebben, maar ook uw werkgever!