5 tips om te ontspannen - GORTcoaching
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Deze week is uitgeroepen tot de werkstressweek. Dat komt niet uit de lucht vallen: heel veel mensen hebben tegenwoordig last van stress, burn-out of andere spanningsklachten. GORTcoaching is gespecialiseerd in onder andere stress coaching en heeft met haar ervaring en kennis al veel werknemers geholpen. Een van de dingen waarmee je werkstress kunt voorkomen of verminderen, is zorgen voor voldoende rust en ontspanning. Speciaal voor jou hebben de coaches van GORTcoaching deze vijf tips opgesteld om beter te kunnen ontspannen. We wensen je veel ontspanning toe!

1. Zet voor jezelf op een rijtje wat voor jou ontspannend werkt.
Dit kunnen heel veel dingen zijn: uitgebreid koken, een lekker warm bad nemen, wandelen in het bos, een goede film kijken, tuinieren, borrelen met vrienden of je hoofd legen tijdens het hardlopen. Verwen jezelf regelmatig. Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen als je ervoor kiest om even te ontspannen, ook al is je to-do lijstje nog zo lang. Na een periode van rust kun je er juist weer tegenaan. Met deze gedachte in je achterhoofd kun je van jouw momentje rust nog intenser genieten.

Veel mensen hebben het idee dat zij in hun vrije tijd allerlei dingen moeten doen. Het is natuurlijk suf als je vertelt dat je afgelopen weekend helemaal niets hebt gedaan. Niets doen kan echter heel ontspannend werken. Kies er dus ook eens voor om even helemaal niets te doen!

2. Wees in het hier en nu
Het klinkt heel zweverig, maar ‘in het hier en nu zijn’ betekent niets anders dan met je volle aandacht zijn bij dit moment. Een ontspanningsoefening of mindfulness oefening kan je hierbij helpen. Je kunt hiervan veel voorbeelden vinden in boeken en op het internet. Met een simpele ademhalingsoefening kun je even helemaal tot rust komen. Sluit je ogen en adem diep in en uit. Voel hoe de lucht je lichaam binnenstroomt en hoe je buik zich uitzet tijdens het inademen. Ervaar vervolgens hoe de lucht je lijf weer verlaat. Het is niet de bedoeling dat je iets aan je ademhaling verandert: ze is goed zoals ze is. Probeer ondertussen alle gedachten die in je opkomen, even te laten voor wat ze zijn. Je zult merken dat je snel afgeleid bent en dat de gedachten maar blijven komen. Dit is helemaal niet erg; het is juist goed dat je dit opmerkt! Probeer steeds opnieuw je aandacht weer te richten op je ademhaling.

3. Neem de tijd voor jezelf
Tijd voor jezelf betekent tijd voor jou alleen en niet voor anderen. Zet daarom eens je telefoon een paar uur of zelfs een hele dag uit. Uit onderzoek blijkt dat meeste mensen hun telefoon meer dan tien keer per uur checken! En wees eerlijk: is dat echt zo vaak nodig? Stel je eens voor hoe rustig het in je hoofd zal zijn als je dat een dagje niet hoeft te doen. Het zal in het begin even wennen zijn, maar uiteindelijk zul je je een stuk rustiger voelen. Ook voorkom je hiermee dat je snel even je mail checkt, zodat je echt even kunt loskoppelen van werk en/of studie.

Ook kun je na een vermoeiende werkdag beter niet televisiekijken. Je hersenen moeten zich enorm inspannen om al die beelden te kunnen verwerken. Dat zorgt ervoor dat je minder gemakkelijk in slaap valt. Onderzoek laat zelfs zien dat gestreste werknemers zich schuldig voelen na een avondje tv kijken! Dat werkt uiteraard niet erg ontspannend.

4. Zorg voor ritme
Om meer rust in je hoofd te creëren, is het van belang om goed te plannen. Het adagium ‘rust, regelmaat en reinheid’ klinkt misschien ouderwets, maar toch zijn de meeste mensen gebaat bij een duidelijk ritme en een goede scheiding tussen werken en vrije tijd. Het belangrijkste aspect van een goede planning is dat je niet te veel moet willen. Een overvolle agenda kan erop wijzen dat je wellicht te veel hooi op je vork neemt. Stress ligt dan op de loer. Ook is het van belang dat je naast al je verplichtingen ook momenten van rust en ontspanning inplant. Met een goede planning weet je waar je aan toe bent en behoud je het overzicht. Dit zorgt voor een opgeruimd gevoel.

5. Ook tijdens inspanning kun je ontspannen
Op je werk kun je je prima even ontspannen. ‘Pauze’ betekent volgens de Van Dale een ‘rustpoos tijdens het werk’. Sommige werknemers werken tijdens de pauze echter gewoon door of praten tijdens de lunch alleen maar over het werk. Je kunt er ook voor kiezen om echt pauze te nemen door even totaal iets anders te doen. Vraag je collega hoe het concert was waar hij/zij naartoe is geweest, ga even lekker wandelen in de lunchpauze of doe een kaartspelletje tijdens het kwartiertje pauze in de middag. Ook kun je een korte ontspanningsoefening doen.