In het boek ‘De egel en de vos’ beschrijft Isaiah Berlin 2 type mensen: egels en vossen. Hij baseerde deze verdeling op een oud Grieks verhaal. De vos is een sluw en slim dier, die graag zijn prooi, de egel, wil vangen. Dag in, dag uit cirkelt de vos om de egel heen en wacht op het juiste moment om toe te slaan. De vos is snel, mooi, lichtvoetig, een echte winnaar. De egel daarentegen is een sjofel dier, hij waggelt wat rond, houdt het simpel. Hij zorgt er voor dat hij voldoende eten voor zichzelf en voor zijn familie heeft.
Elke keer als de vos denkt het perfecte moment te hebben gevonden valt hij de egel aan. Maar telkens rolt de egel zichzelf op tot een bol met scherpe stekels. De vos bespringt zijn prooi, ziet het gevaar en stopt de aanval. De egel verbaast zich over het feit dat de vos het nooit leert. Ondanks dat de vos een sluw, slim en snel dier is, wint de egel altijd.
Berlin trok zijn vergelijking tussen de vos en egel door naar mensen. De vossen zijn mensen die proberen veel doelen tegelijk te verwezenlijken, ze zijn geraffineerd en opereren op verschillende niveaus tegelijk. Egels zijn mensen die de complexe wereld vereenvoudigen tot één centraal idee, een basisprincipe die alles verenigt en stuurt.
Volgens het egelprincipe zou elk bedrijf één simpel glashelder doel voor ogen moeten hebben. Het doel ontstaat uit de vraag ‘Waarin kan ons bedrijf het allerbeste zijn?’. Dit concept is opgebouwd uit 3 cirkels: Wat roept hartstocht op, waarin zijn wij het allerbeste en op welke brandstof loopt onze economische motor? Zodra deze antwoorden helder zijn, ziet een bedrijf in waar zij het beste in zouden kunnen zijn. Het gaat niet om wat een organisatie zou willen, het is meer een inzicht.
Volgens Berlin werkt het egelprincipe beter voor bedrijven dan een vosprincipe. Toch is het niet nodig om alle vossen binnen een organisatie te ontslaan. Vossen kunnen namelijk de drie concepten binnen het egelprincipe tegelijkertijd benaderen.
Coach bureau GORT heeft als egelprincipe ‘het beste coach bureau binnen Nederland zijn’. In onze onderliggende principes zit ‘hart voor de mens, liefde voor het vak’ met als brandstof tevreden klanten. Hierdoor kunnen onze professionele coaches uw organisatie helpen ook een egelprincipe te realiseren. Plan dus nu een gratis oriëntatiegesprek in met een van onze coaches van ons coach bureau.