Ben ik de coach of de ouder van mijn kind? - GORTcoaching - Gratis oriëntatiegesprek
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Hij was zo blij. Letterlijk iemand op en neer zien springen van geluk komt niet vaak voor. Dit was nadat de brief van de profclub op de deurmat viel, waarin stond dat hij vanaf volgend seizoen deel uitmaakte van de jeugdafdeling. Een bijzonder getalenteerd kind, velen zijn onder de indruk. Een paar jaar ging het goed. Nee, het ging fantastisch. Maar naarmate de kans op een carrière dichterbij komt wordt het steeds lastiger. Geluk van je kind staat voorop en hierbij helpen is een gegeven. Wat de beste en meest productieve manier hierbij is, is alleen een stuk ingewikkelder.

Het moet van binnenuit komen. De eigen keus is cruciaal. Wanneer het kind niet vanuit zichzelf de drang voelt om de sport na streven en te perfectioneren helpt pushen wellicht op de korte termijn, maar op de lange termijn is dit altijd nadelig. De rol als ouder is verschrikkelijk belangrijk: als dagelijkse psycholoog, als steunpilaar, maar vooral ook als niet-trainer. Als een pril mensenleven in dagelijks teken van sport staat, zijn trainers en coaches alom aanwezig. In de trainersrol kruipen als ouder kan, mits correct uitgevoerd, zeker op zijn tijd, maar boven alles moet de ouder vooral ouder zijn.

Complimenteren
Een kind complimenteren op de intelligentie van zijn spel is fijn voor het kind. Hij voelt zich gewaardeerd en trots op zijn prestatie. Toch? Helaas, dit klopt niet. De manier waarop een kind commentaar krijgt op zijn prestatie vloeit door in hoe hij de volgende keer te werk gaat en complimenteren op intelligentie ondermijnt zijn motivatie. Spelintelligentie, zoals inzicht en chochme, wordt door kinderen gezien als iets dat relatief vast staat.

Het verkrijgen van een compliment werkt een beetje verslavend. Na ééntje wil je meer. Wanneer een compliment na een goede prestatie is verkregen begint het streven naar een volgend compliment. Wat is de beste manier om dit te behalen? Een taak goed uitvoeren. Hierbij valt vaak de keuze op een relatief simpele taak waar makkelijk een goede prestatie op te behalen is, in dienst van het te verkrijgen compliment. Het gevolg is dat er vaker voor een simpele taak wordt gekozen, die niet bijzonder leerzaam is, in plaats van een moeilijkere, leerzame, taak waar de kans op een compliment op intelligentie een stuk kleiner is.

Bij een slechte prestatie (ja, ook dat gebeurt wel eens), na veelvuldig complimenteus te zijn geweest op intelligentie, schrijft het kind deze slechte prestatie aan zichzelf toe, aan zijn intelligentie. Deze staat vast en hier kan weinig aan veranderd worden. Op een volgende taak zal door dit negatieve gevoel, deze ervaren onmacht, minder doorzettingsvermogen en plezier vertoond worden.

Positieve effecten kunnen daarentegen bereikt worden wanneer gecomplimenteerd wordt op de inzet van het kind. Iets waar makkelijk iets aan veranderd kan worden door simpel gezegd meer inspanning te leveren. Na complimenten op de inzet zal bij een goed resultaat de keuze van het kind om hard te werken gestreeld worden, in plaats van de intelligentie waar weinig keuze bij komt kijken. Ook bij een slecht resultaat schrijft het kind de prestatie niet aan iets onveranderbaars toe, maar aan een gebrek aan inzet, waar in het vervolg makkelijk iets aan gedaan kan worden.

Topsport Coach
Dit is slechts één enkel voorbeeld van hoe om te gaan met een kind op de rand van topsport. Wat is de beste manier om hiermee om te gaan? Hoe kunt u uw kind het best steunen? Wanneer wordt ondersteunen en stimuleren destructief pushen? Met behulp van de coach gericht op topsport kunnen deze, en meer, vragen beantwoord worden. Hiermee kunt u in plaats van een last een toevoeging worden voor uw kind in navolging van zijn droom.

Kijk direct in de agenda en plan uw gratis oriëntatiegesprek met één van onze coaches in Alkmaar »

Door: Vincent Siderius