Binnen de coaching wordt zelfkennis als een cruciale factor beschouwd om belangrijke stappen te zetten en om tot bevredigende keuzes te komen. Hoe wordt er echter aan die zelfkennis gekomen? De coaches van GORTcoaching gebruiken daarvoor verschillende methodes, uiteenlopend van assessments en tests, tot reflectiegesprekken en de zelfconfrontatie-methode. De uitdaging bij deze methodes is om de diepere lagen van personen aan te boren en de persoon in contact te laten brengen met wat hij of zij nu echt wil en voelt. Hier zullen we een methode uitlichten die recent veel aandacht krijgt, namelijk Focussen.
Contact met lijfelijke gevoelens
Focussen is een concrete methode om in contact te komen met persoonlijke gevoelens en verlangens. Met deze methode wordt de aandacht gericht op wat er op het moment gaande is en wordt er rechtstreeks contact gemaakt met lijfelijke gevoelens en ervaringen. Vaak merken coaches bij cliënten dat er een tegenstrijdigheid is tussen gevoelens en opvattingen of ideeën. Focussen kan in zulke gevallen helpen om daar weer samenhang in te brengen.
Verschillende stappen
Tijdens het Focussen wordt de aandacht naar binnen gebracht: naar het lijf. Er wordt geluisterd naar dingen die letterlijk in het lijf te voelen zijn. Dit kan iets zijn dat knaagt, trekt of duwt binnenin. Vaak kan een coachee precies aangeven wáár in het lichaam dit gevoel plaatsvindt en op deze plek wordt de aandacht vastgehouden. Door aandacht te schenken aan een plek in het lijf waar letterlijk iets dwars zit, wordt er meer over dit gevoel te weten gekomen. De volgende stap in het proces van Focussen is om met woorden het gevoel zo precies mogelijk te beschrijven. Dit uitten van gevoelens zorgt vaak voor ruimte, lichamelijk en geestelijk, en vernieuwde inzichten. Met deze vernieuwde inzichten, de ontdekte zelfkennis, zal vervolgens verder gewerkt worden.
Omdat Focussen ruimte maakt voor nieuwe inzichten en oplossingen wordt de persoonlijke groei verder in gang gezet. Deze methode zorgt vaak voor verrassende resultaten in het persoonlijke leerproces waarmee de zelfkennis vergroot kan worden.