Door: Tosca Gort
Een complimentje geven: het lijkt zo simpel, en toch is het voor velen moeilijk. Terwijl het heel veel kan toevoegen aan de sfeer in een organisatie en daarmee ook aan de samenwerking. Hieronder vind je een aantal tips over hoe je in een professionele organisatie complimentjes kan geven.
Valkuilen
Allereerst is het belangrijk om een valkuil te vermijden met complimenten geven en dat is een compliment geven over oppervlakkige stereotype kenmerken van mensen. Het zogenaamde hokjes denken. Het compliment heeft dan niets meer te maken met de ander maar met jouw denkwijzen over de ander en het is zonde om zo de plank mis te slaan.
Dus wat moet je wel doen?
Allereerst moet je beseffen dat ieder mens behoefte heeft aan waardering. Echte oprechte waardering is altijd fijn om te ontvangen en kan je ook niet vaak genoeg uiten. Het heeft eigenlijk alleen maar positieve effecten op mensen.
Voor ondernemers
Voor ondernemers is het belangrijk om te beseffen dat de impact van een compliment groter is dan die van een geldbonus. Heel veel bedrijven kopen het slechte gevoel af bij werknemers. Maar steeds meer millenials zijn niet gemotiveerd om alleen maar te werken voor geld. Zeker daar waar er krapte is in het vinden van goede werknemers kan het meer zin hebben om te investeren in een complimenten cultuur dan in een bonusregeling.
Wat zijn de beste complimenten?
De beste complimenten maak je door oprechte weloverwogen gemeende dingen te zeggen. Neem er ook de tijd voor om echt een compliment te formuleren en ”voel” hem ook als je hem maakt. Complimenten geven is iets wat je kan leren maar niet voor iedereen natuurlijk is.
Voor leidinggevenden
Leidinggevenden zullen er ook aan moeten geloven, want uit onderzoek blijkt dat een gebrek aan waardering ziekmakend kan zijn. Als je als leidinggevende niet vaak complimenten geeft komt dan omdat je waarschijnlijk in een cultuur zit waar dit je is aangeleerd. Kijk hier kritisch naar een leer anderen en jezelf complimenten geven. Je zal snel merken dat de productiviteit omhoog gaat.
Meer opdrachten door complimenten
Ook salesmensen zijn het meest effectief als ze complimenten geven aan de ”ontvangers”. Er worden meer opdrachten afgenomen. Dus lach en zie wat de ander al goed doet. Daarnaast kan je dan aandacht besteden aan wat er nog beter zou kunnen.
Emotionele bankrekening
Hoe kan je checken of je goed bezig bent? Dat kan je doen door te denken in de emotionele bankrekening. Dit is een knikkerpot waar elke dag knikkers in kunnen maar ook knikkers uit kunnen. Hou er rekening mee dat het vullen altijd langer duurt dan het leeghalen. In de knikkerpot gaan maar een paar nieuwe knikkers per dag maar als er iets heftig is kan hij wel in een keer leeg. Een manager die elke dag een knikker erbij gooit in zijn team, kan ook met de botte bijl beslissingen maken als het nodig is zonder dat het team wegloopt.
Als je deze regels toepast, zal het al een stuk makkelijker zijn om effectief complimenten te geven. Verder kunnen onze coaches je hiermee ook verder helpen! U kunt een gratis oriëntatiegesprek aanvragen om met een coach te kijken om uw feedback vaardigheden te optimaliseren.