Als je dan eenmaal besloten hebt om te gaan ondernemen vraag je je waarschijnlijk af waar je moet beginnen. Daarvoor kun je de volgende 7 stappen volgen:
1. Stel een ondernemingsplan op
Een ondernemingsplan is de plek waar je jouw ideeën en doelstellingen voor je bedrijf op papier zet. Het bevat informatie over wat je gaat doen, wie je klanten en concurrenten zijn, en hoe je inkomsten gaat genereren. Dit plan is een mooi startpunt van je bedrijf. Maar besteed er ook weer niet teveel tijd aan, want als je een tijdje bezig bent kan alles weer anders zijn.
2. Bereken je kosten
Het opzetten van een bedrijf vereist financiële middelen. Met een financieel plan krijg je inzicht in de opstartkosten en kun je bepalen of je financiering moet aanvragen. Dit voorkomt verrassingen zodra je daadwerkelijk begint. Samen met de te verwachten opbrengsten stelt het je in staat om vooraf een inschatting te maken van de winstgevendheid en dus het bestaansrecht van je onderneming.
3. Kies je bedrijfsvorm en richt je bedrijf op
Als je eenmaal gaat beginnen is het belangrijk je onderneming officieel op te zetten. Hoe dat werkt, hangt af van welke bedrijfsvorm je kiest. De meest gekozen bedrijfsvorm voor startende ondernemers is een eenmanszaak, in de volksmond ook wel ZZP genoemd. ZZP staat voor zelfstandige zonder personeel. Een eenmanszaak kun je eenvoudig zelf bij de kamer van koophandel (KVK) oprichten. Je maakt een afspraak, kiest een passende bedrijfsnaam, je moet wat vragen beantwoorden en formulieren invullen en je kunt van start gaan. Alternatieven zijn een VOF (vennootschap onder firma), als je met iemand samen onderneemt, of een BV (besloten vennootschap), als je verwacht grote risico’s aan te gaan of heel veel te gaan verdienen met je onderneming. Een VOF richt je net zoals een eenmanszaak op bij de KVK, voor een BV moet je naar een notaris die de BV opricht en bij de KVK inschrijft.
4. Organiseer je administratie
Een correcte administratie is van essentieel belang, aangezien je wettelijk verplicht bent om dit goed te doen en je je bedrijfsadministratie minimaal zeven jaar moet bewaren. Raadpleeg de website van de Belastingdienst voor de eisen waaraan je administratie moet voldoen. Denk ook aan de BTW aangifte
5. Open een zakelijke bankrekening
Met een zakelijke bankrekening krijg je inzicht in de inkomsten en uitgaven van je bedrijf, en voorkom je vermenging van persoonlijke en zakelijke financiën. Dit draagt bij aan de overzichtelijkheid van je administratie. Vanaf je zakelijke rekening kun je jezelf een maandelijks loon overmaken en je kunt zaken als de BTW en andere belastingen apart zetten.
6. Acquisitie van klanten
Als je dat al niet gedaan had, is het nu tijd om actief op zoek te gaan naar je eerste klanten of opdrachtgevers, aangezien acquisitie van essentieel belang is voor de groei van je bedrijf. Zonder opdrachten immers geen inkomsten. Werk aan klantenwerving door actief acquisitie te doen, te netwerken of samen te werken met een partij die klanten werft binnen jouw branche. Binnen de coachingwereld is dat GORTcoaching.
7. Vergeet geen BTW aangifte te doen!
Ben je met je onderneming begonnen en heb je je niet voor de KOR (kleineondernemersregeling) interne verwijzing naar KOR stukje aangemeld? Vergeet dan geen BTW aangifte te doen aan het einde van ieder kwartaal. Na afloop van ieder kwartaal heb je precies één maand om aangifte te doen en de BTW te betalen. Ook als je nog helemaal geen omzet of kosten hebt moet je BTW aangifte doen bij de Belastingdienst. Doe je dat niet, dan krijg je een boete en dat is natuurlijk zonde van het geld.
Dit waren 7 mogelijke stappen bij het starten van een onderneming. Er zijn nog veel meer mogelijke stappen, zoals het in kaart brengen van de risico’s en natuurlijk het doen van het eigenlijke werk dat je bedrijf doet. Als je goed luistert naar de markt en het je lukt om tijd te besteden aan de juiste dingen dan is de kans groot dat je succesvol wordt. Zet ‘m op!