Door: fd.nl
Carrièretijgers werken ook op het web aan hun loopbaanperspectieven. Slim gebruik van sociale media, bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn, kan uw carrière veel goed doen.
- Stel een helder doel
Bedenk wat u met uw aanwezigheid op sociale media wilt bereiken en zorg dat uw profiel daarbij past. Ook vriendensites als Facebook kunnen zakelijk worden ingezet. En vergeet niet de zakelijke social media site LinkedIn. ‘Zorg dan wel dat je profiel volledig op je carrière gericht is. Plaats bijvoorbeeld foto’s waarop je een presentatie op het bedrijf houdt, of meld als nieuwtje dat je een interessante cursus hebt gevolgd’, raadt Tosca Gort, eigenaar van coachbureau GORTcoaching, aan.
- Wees selectief
Bepaal op welke sites u wilt staan en zorg vervolgens dat u deze goed ook bijhoudt: beter één goed up-to-date profiel dan drie slechte. En beter drie goede referenties dan vijftig oppervlakkige. Zorg dat uw contacten ook iets aan u hebben: stuur ze informatie waarvan u weet dat het relevant voor ze is, zonder ze te spammen.
- Houd het kort en bondig
De aandachtsspanne op internet is korter dan bij ‘face-to-face’. Zorg daarom voor een kort en bondig profiel en beperk u daarin tot zaken die relevant zijn voor het door u gestelde doel. Gort: ‘Zorg dat je hobby’s uit 1980 er niet op staan. Dat gaan mensen echt niet meer lezen.’
- Niet te bescheiden
Vermeld helder wie u bent en wat u in uw mars heeft zonder te bescheiden te zijn. Vreest u vervelend of arrogant over te komen, laat dan een paar kritische vrienden naar het profiel kijken. Gort: ‘Als ze gaan lachen, stel het dan bij. Maar Nederlanders zijn van nature vaak relatief bescheiden.’ Schroom niet om actief op zoek te gaan naar goede aanbevelingen en wees daarin eerlijk: ‘We hebben toen en toen samengewerkt en ik heb daar goede herinneringen aan. Ik ben op zoek naar een referentie want ik wil mezelf profileren in het kader van mijn carrière. Zou u voor mij een referentie willen schrijven?’