In het bedrijfsleven heeft coaching door een ‘externe coach’ vaak de nadruk op de zelfontwikkeling. Deze zelfontwikkeling legt de nadruk op de competenties van de coachee. Echter in veel organisaties ziet men dat ook de effectiviteit van het team als geheel meer op de voorgrond treden. Teamleden kunnen elkaar namelijk aanvullen op het gebied van competenties en taakvervulling. Binnen teams kan op een tal van onderwerpen worden gecoached, veel voorkomende onderwerpen zijn echter:
Communicatie: In veel teams schort het nogal aan de communicatie in teamverband. Vaak is er wel bereidheid om samen te werken, maar blijken veel teamleden niet in staat hun mening, ideeën en visie helder te presenteren in woorden. Toch is voor een verbetering van teamprestaties deze communicatie van belang. Juist door een gemêleerd team, waarbij iedereen in het team evenredige inspraak kent, wordt communicatie omgezet van handicap in een voorsprong.
Hiërarchie: Door sterke hiërarchische verhoudingen zijn werknemers niet altijd geneigd om zich proactief op te stellen, laat staan hun mening weer te geven. Het kan voor leidinggevende lastig zijn om taken te delegeren, maar een echte geboren leider weet elk lid in het team te stimuleren en ieders kwaliteiten een plek te geven in de organisatie. Een coach kan dit binnen een team bewerkstelligen door middel van gesprekken en oefeningen.
Samenwerking: Door deze eerste twee vormen van samenwerking binnen het team naar een hoger niveau te tillen kan een coach veel betekenen in een organisatie. Door systemen te implementeren in een teams kunnen veranderingen structurele vormen aan nemen en ook bij het veranderen van teamleden in stand blijven. Zo is coaching niet alleen goed voor nu, maar ook voor de toekomst van uw organisatie!
Kijk hier voor meer informatie over teamcoaching!