Hoe kan het toch dat bedrijven als Kimberley Clark (van de luiers en toiletpapier) en Gilette (van de scheermesjes) opeens zo hard zijn gegroeid? Expert op het gebied van ondernemerschap Jim Collins onderzocht dit. In vijf jaar tijd analyseerde hij 10 bedrijven aandachtig; hij vergeleek grootse bedrijven met normale bedrijven. Hij concludeerde vijf dingen.
1. Leiderschap waar het bedrijf voorop staat
Normale bedrijven stellen een peperdure CEO aan. Grootse bedrijven doen dat anders. De leiders van deze bedrijven stellen het bedrijf voorop en tonen enthousiasme in de producten, ook al zijn dat luiers en rollen toiletpapier (Kimberley Clark). Ze willen niet aan iedereen laten zien hoe geweldig zij zijn, maar geven juist credits aan de mensen in hun bedrijf. Ze zijn verbazingwekkend onopvallend en vinden hun eigen reputatie niet zo belangrijk als die van het bedrijf.
2. Het begint met de juiste mensen
Je bedrijf valt of staat bij goede medewerkers. Het verschil tussen normale bedrijven en grootse bedrijven: normale bedrijven beginnen met een zorgvuldig uitgewerkt plan en kijken dan welke mensen hierbij passen. Grootse bedrijven doen dit andersom. Ze beginnen met de juiste mensen en kijken dan welke kant ze het beste op kunnen. Het voordeel hiervan is dat je de mensen niet meer hoeft te motiveren. Ze zijn zo betrokken bij het bedrijf, dat ze er net zo graag voor willen gaan als de leider.
3. Feiten zijn beter dan dromen
Leiders van grootse bedrijven baseren hun beslissingen op feiten, niet op heldendromen. Ze behalen hun doelen door voortdurend zelfonderzoek. Eerlijkheid is het sleutelwoord: er heerste een open cultuur van vragen stellen. Het gaat om een balans tussen de feiten onder ogen durven te zien en erin geloven dat je het gaat redden.
4. Focus op de reden van bestaan
Grootse bedrijven weten waar ze voor staan. Dit formuleren kan wel even duren (een paar jaar zelfs), maar als dit eenmaal concreet is, is het bedrijf niet meer te stoppen. Hoe doe je dit precies? Jim Collins bedacht het 3-cirkel-model:
- Beste van de wereld: waarin ben jij de beste van de wereld? Het gaat hier om een realistische vaststelling van je vaardigheden.
- Economische motor: waar komt de meeste winst vandaan? Niet onbelangrijk!
- Passie: waar ligt echt jouw passie? Wat drijft je? Waar word je blij van?
5. Verstandig gebruik van technologie
Wat naar voren kwam in het onderzoek was de rol van technologie. Technologie werd niet genoemd als reden voor succes, maar wel iets wat bijdraagt. De technologie hielp mee om verder te komen. Verstandig gebruik van technologie maakt deel uit van de cultuur van grootse bedrijven.
“Good to Great” niet alleen voor bedrijven
We hebben het eigenlijk alleen maar over bedrijven gehad en dan vooral de leiders van grootse bedrijven. Maar je kunt zo veel meer met deze kennis. Jim Collins’ boek “Good to Great” (waar hij al deze bevindingen in publiceerde) is toe te passen een ander soort organisatie of op je leven. Het gaat om het ontdekken van unieke kwaliteiten, de tijd nemen om de voorgaande stapjes door te nemen en heel hard werken.