Coachend leiderschap is een must-have voor op de werkvloer. Dit wordt tegenwoordig zowel door medewerkers áls leidinggevenden toegejuicht. Zo betreft de definitie van coachend leiderschap een leidinggevende of manager die zowel organisatiedoelstellingen kan waarmaken én de tevredenheid van zijn of haar medewerkers op de afdeling bewaart. Het is een ideaal beeld om op deze manier optimaal resultaat te behalen. Maar hoe ziet coachend leiderschap er dan uit op de werkvloer?
Motivatie en tevredenheid bij werknemers
Het behouden van de tevredenheid van medewerkers heeft te maken met verschillende factoren. Een van die factoren is motivatie. Zo geeft het medewerkers voldoening als zij presteren voor een groter doel dan alleen een extrinsieke beloning zoals inkomen. Zo is het een kunst om de mindset van medewerkers van resultaat te moeten behalen, om te keren in resultaat willen behalen. Gemotiveerde medewerkers zijn erg gewild bij organisaties. Zij zijn namelijk resultaatgericht en leveren meer kwaliteit dan medewerkers die niet gemotiveerd zijn. Als leidinggevende of manager kan jij op een coachende manier achterhalen wat de motivatiepatronen van de medewerkers zijn. Door dit te onderzoeken verleen je niet alleen een dienst aan de medewerkers zelf, maar zorg je er ook voor dat er een constante levering is aan hoge kwaliteit!
Ook het behouden van een fijne sfeer op de werkvloer is een factor om zowel de tevredenheid van medewerkers te behouden als het waarmaken van organisatiedoelstellingen. Medewerkers die goed in hun vel zitten en zich op hun gemak voelen bij de organisatie, zullen behouden worden. Zij zijn de trouwe medewerkers die zich verbonden voelen met de organisatie. Trouwe medewerkers zijn nodig als jij als leidinggevende of manager in je medewerkers wilt investeren. Het zou zonde zijn als jij investeert in je medewerkers als deze na een korte periode de organisatie verlaten. Ook kan het zijn dat een medewerker die erg goed presteert, na enige tijd de organisatie verlaat doordat deze te veel stress ervaart en zo in een burn-out terecht komt. Zulke toppresteerders ben je als het ware kwijt in de organisatie. Dit is zonde van beide kanten. Door coachend leiderschap wordt er met een luisterend oor onderzocht of de medewerkers goed in hun vel zitten en of deze zich verbonden voelen met de organisatie.
Wordt een coach op de werkvloer
Het beste uit je medewerkers halen én de organisatiedoelstellingen behalen is best lastig. Zo is het nodig om prioriteiten te stellen die van belang zijn voor de organisatie in het geheel, maar hoe doe je dit zónder dat dit ten koste gaat van de medewerkers? En hoe zorg je ervoor dat de medewerkers jou als leidinggevende of manager blijven zien zodra je coachend leiderschap toepast en je daardoor persoonlijker optreedt? Dit lukt echter alleen als de leidinggevende of manager de juiste balans hierin weet te vinden en deze kan toepassen.
Juich jij ook coachend leiderschap toe? Overweeg dan eens of coachend leiderschap wat voor jou is!
GORTcoaching biedt namelijk een opleiding coachend leidinggeven aan. De ontwikkelde coaching vaardigheden zullen een basis vormen voor coachend leiderschap. Kijk voor de opleiding hier!
Door: Cheyenne Nectar