Ieder bedrijf heeft zijn eigen cultuur. Hieronder vallen alle normen, waarden en assumpties binnen een bedrijf. Deze cultuur bepaalt hoe de werknemers denken, samenwerken en innoveren. Wanneer een werknemer een slechte dag heeft of men beïnvloed wordt door een boze klant, kan het soms lastig zijn om de cultuur gezellig te houden. Er zijn verschillende dingen waarop gelet kan worden om een positieve cultuur te bewaren.
De cultuur is wat de meerderheid doet
De cultuur ontstaat door de emoties die regelmatig getoond worden. Als men vaak roddelt of klaagt, zal dat bijvoorbeeld leiden tot een roddelcultuur. Wanneer werknemers echter plezier hebben, zullen ze dit ook uitstralen naar klanten en zal er een functionele positieve cultuur ontstaan. Het regelmatig geven van complimenten zal zorgen dat een werknemer zich geaccepteerd en competent voelt. Ook het geven van meer vrijheid en autoriteit aan een werknemer zorgt ervoor dat hij of zij het gevoel krijgt geaccepteerd te zijn. Deze gevoelens van waardering zorgen voor meer plezier in het werk, meer verbondenheid met de organisatie en dus ook voor een positieve werkcultuur.
Zorg dat iedereen zich thuis voelt
Daarnaast is het belangrijk dat iedere werknemer een rol heeft binnen de organisatie waarin hij of zij zich thuis voelt. Als iemand tevreden is met zijn of haar takenpakket en functie, zullen er meer energie en positieve emoties aanwezig zijn bij deze persoon. Bij het aannemen en beoordelen van een werknemer is het dus belangrijk te kijken of er een goede klik is met het bedrijf en/of deze persoon tevreden is met het takenpakket.
Openheid is cruciaal
Een laatste belangrijke factor is de openheid binnen een organisatie. Zelfs als aan bovenstaande punten wordt voldaan, kan het gebeuren dat iemand uit zijn slof schiet. Zorg dat de werknemers en leidinggevenden aan elkaar vertellen wat hun kwetsbaarheden zijn. Dit maakt het makkelijker om rekening met elkaar te houden wanneer iemand een slechte dag heeft. Een factor hierbij is dat er een sterke vertrouwensband is. Dan zullen mensen minder snel geneigd zijn lastige gevoelens en situaties van elkaar te weerhouden. Een leidinggevende kan ook regelmatig aan zijn werknemers vragen of het goed met ze gaat in het privéleven en op het werk. Zo zullen er geen onbesproken, knagende situaties spelen.
Het is dus belangrijk om een focus te leggen op positiviteit en een respectvolle, accepterende houding naar elkaar. Negatieve situaties en emoties zullen minder snel overvloeien op anderen wanneer de cultuur duidelijk positief is. Mocht er wel negativiteit zijn, zorg dan dus dat men openstaat voor elkaar en elkaars zwakke punten hierin kent.
Onze coaches staan er ook voor open om te helpen de cultuur positief te houden. Merk je dat je zelf vaak negatief bent? Boek dan een oriëntatiegesprek met een van onze coaches om te werken aan persoonlijke ontwikkeling. Ook zou teamcoaching geschikt zijn, door middel van bijvoorbeeld escape room coaching, om samen te werken aan de cultuur.
Door: Eline van Maaren