Denk eens terug aan hoe je vroeger als kind uren in een fantasiewereld verzonken kon zijn. Wat speelde jij altijd? Was je een tijdreiziger met een tijdmachine? Of had je een vliegende auto waar je de wereld mee ontdekte? Achteraf lach je misschien om de absurde ideeën die je had, maar dankzij Google bestaat er nu een zelfrijdende auto. Ook dit leek absurd, maar het zijn de meest absurde en creatieve ideeën die uitgroeien tot multi-miljoenen projecten. Klinkt dit als een ver-van-je-bed-show? Ook jij kan net zo creatief zijn als de Sillicon Valley entrepreneurs.
Start de innovatie motor
In het boek “Creativity Rules: Get Ideas Out of Your Head and Into the World” deelt Tina Seelig praktische handvaten om jouw eigen “innovatie motor” op te starten. Met als doel om zo jouw creativiteit en dat van je collega’s, team of organisatie te vergroten. Naast dat ze professor is aan de Stanford University en een PhD heeft in Neurowetenschappen, is Tina Seelig al 18 jaar veelgevraagd spreker over creativiteit in Sillicon Valley bij bedrijven als Google, Intel, Adobe en Apple. Wij delen alvast drie van haar tips zodat ook jij met jouw creatieve ideeën aan de slag kan gaan.
1. Herformuleren van het probleem
Het zien van een bestaand probleem in nieuw licht is volgens Tina Seelig de belangrijkste stap om tot nieuwe oplossingen te komen. Elk creatief idee begint bij verbeelding en vaak het verzinnen van dingen die nog niet bestaan. Het probleem herformuleren helpt dan ook in andere oplossingsrichtingen te denken. Je omgeving kan hierbij helpen, verruil de gebruikelijke brainstormruimtes daarom eens voor wat ongebruikelijks, zoals het bos of een museum. Bij animatie studio Pixar, bekend van o.a. Finding Nemo, hebben ze zelfs zandbakken om samen met collega’s tijdens het bouwen van zandkastelen te brainstormen.
2. Motiveren en experimenteren
Wanneer je duidelijk hebt wat het probleem is dat je wilt oplossen en helder hebt wat er beter kan zijn, is het tijd voor creativiteit. De sleutel tot succes in deze fase is volgens Tina Seelig motivatie en het experimenteren met nieuwe ideeën. Blijf nieuwe ideeën uittesten en neem alle ontdekkingen en oplossingen mee in je volgende experimenten. Zo kom je steeds een stapje verder. Ook fijn om eens te praten met andere betrokkenen bij het probleem, zo verzamel je waardevolle informatie waar jij je experimenten weer op kunt aanpassen.
3. Overtuigen
Wist je dat 90% van het falen van een nieuw idee hem niet zit in het idee zelf, maar in de implementatie ervan? Wees volhardend, zet door en overtuig jouw collega’s of vrienden van jouw idee. Vind je het lastig om overtuigend over te komen? Begin bij het overtuigen van een goede vriend. Ook zou je kunnen denken aan een cursus spreken in het openbaar om jouw overtuigingskracht te vergroten. Dit komt goed van pas om anderen te laten aansluiten bij jouw team en in jouw ideeën te investeren.
Wil je actief aan de slag met innoveren?
Maar kan je wel wat hulp gebruiken bij het doorbreken van denkpatronen om nóg creatiever te zijn op je werk of privé? Binnen GORTcoaching hebben we coaches met onder andere specialisaties voor creative coaching en coaching voor ondernemers.
Plan gelijk gratis een oriëntatiegesprek in met één van onze coaches.