Communicatieve vaardigheden zijn een veel besproken onderwerp. Hoe stel ik de juiste vragen, hoe kan ik de ander beter begrijpen, wat moet ik doen om beter gehoord te worden? GORTcoaching schiet te hulp!
Luisteren om het luisteren
Hoewel een gedeelte van goed communiceren verhaald kan worden op duidelijk praten, juiste vragen stellen, parafraseren en andere gesprekstechnieken, is er nog een belangrijk element wat niet vergeten moet worden: het luisteren. Communicatie is immers geen éénrichtingsverkeer.
Goed luisteren is lastiger dan je denkt. Hoe vaak betrap je jezelf erop dat je iemand onderbreekt halverwege zijn/haar verhaal? Of komt het wel eens voor dat je, voordat iemand is uitgepraat, al weet wat je wil zeggen? Waarschijnlijk gebeurt dit (onbewust) vaker dan je denkt. Geen probleem, dit overkomt meer mensen. Het is onze gewoonte te luisteren om te reageren. Tijdens een gesprek ben je onbewust bezig met het verwerken van de gegeven informatie en ben je hierop een reactie aan het formuleren. Dit kan echter ten koste gaan van de effectiviteit van de communicatie. Je kan bijvoorbeeld belangrijke informatie of non-verbale signalen missen!
Probeer te luisteren om te luisteren. Wanneer je in gesprek bent probeer dan zonder vooroordelen te luisteren. Door je vooroordelen aan de kant te zetten kan je open en oprecht luisteren naar de ander. Zet je hoofd even uit en luister. Wanneer je luistert om het luisteren pik je andere signalen sneller op. Zoals bijvoorbeeld de verandering van intonatie en non-verbale communicatie. Hierdoor kan je je beter inleven in het verhaal van de ander en zal hij zich sneller gehoord voelen.
Non-verbale communicatieve vaardigheden
Naast goed luisteren zijn er uiteraard nog meer communicatieve vaardigheden die je helpen bij effectieve gespreksvoering. Non-verbale communicatie speelt ook een grote rol. Non-verbale communicatie is elke vorm van communiceren behalve woordelijk. Dit betekend dus iemand zijn houding, gezichtsuitdrukking, intonatie etc. Het bekende weetje (fabeltje) stelt dat 93% van de communicatie non-verbaal is. Helaas is er nooit wetenschappelijk aangetoond dat non-verbale communicatie verantwoordelijk is voor zo’n hoog percentage van de communicatie. Het is natuurlijk wel zo dat non-verbale communicatie een grote rol speelt in een gesprek. Hoe iemand kijkt wanneer hij praat, kijkt hij je aan of juist niet? Wat is de houding van de persoon. Is deze open en rustig of zit hij gespannen, met z’n armen over elkaar? Deze ogenschijnlijk kleine details kunnen je helpen de ander beter te begrijpen en zo effectiever te communiceren.
Communicatieve vaardigheden aanleren
Naast het eerdergenoemde écht luisteren en non-verbale communicatie is er nog een breed scala aan andere communicatieve vaardigheden die je kunnen helpen bij een goed gesprek. GORTcoaching helpt je daarbij. Via GORTcoaching kan je werken aan je communicatieve vaardigheden door de beste coachopleiding van Nederland te volgen!
Tijdens de Fundament coachopleiding (ICF en NOBCO geaccrediteerd) leer je hoe je betere vragen kan stellen, maak je kennis met verschillende coachtechnieken en leer je hoe je deze kan toepassen in je dagelijks leven. Al ervaring met coaching? Kijk dan ook eens naar onze vervolgopleidingen
Wil je ervaren hoe het is om gecoacht te worden door een gecertificeerd coach? Plan dan een gratis oriëntatiegesprek in met een van onze coaches.