Luister jij wel echt? - GORTcoaching - Vind uw coach!
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Mensen communiceren voortdurend met elkaar. Het is dan ook belangrijk dat deze communicatie goed verloopt. Toch zien we dat dit niet altijd het geval is, een boodschap wordt bijvoorbeeld verkeerd opgevat of bereikt de ander simpelweg niet. Veel problemen komen dan ook voort uit gebrekkige communicatie.
Luistertechnieken kunnen een hoop problemen van deze problemen verhelpen. Luistertechnieken zijn bijvoorbeeld erg belangrijk bij het bevorderen van de samenwerking binnen teams, maar helpen ook erg bij het ontvangen van feedback. In dit artikel laten wij je de meest prominente luistertechnieken zien die kunnen zorgen voor optimale communicatie.

Open vragen:
Door het stellen van open vragen geef je de ander de ruimte om te antwoorden. Het stellen van gesloten vragen dwingt de ander als het ware om kort antwoord te geven. Open vragen dienen verder redelijk objectief gesteld te worden. Wanneer een vraag al een duidelijke mening bevat of erg suggestief is kan de ander vanwege de richting van de vraag weinig ruimte ervaren om af te wijken van de mening of suggestie, daarnaast kan diegene de vraag als aanvallender ervaren.

Een voorbeeld van een open vraag is: “Wat vind jij van GORTcoaching?” Een gesloten vraag die tevens erg suggestief is en een mening bevat is: “Jij vindt luistertechnieken zeker ook erg nuttig?”

Parafraseren:
Parafraseren is het in eigen woorden herhalen van wat de ander heeft gezegd. Parafraseren heeft verschillende doelen. Doelen van parafraseren zijn:
• Controleren of je de ander begrepen hebt.
• Laten zien dat je luistert en de ander begrijpt om diegene zo aan te moedigen om verder te vertellen.
• Bepaalde aspecten van een verhaal selecteren en het verder uitdiepen.

Een voorbeeld van parafraseren is: “Als ik het goed begrijp voel je je erg in de steek gelaten.” Met parafraseren reflecteer je in dit geval op iemand zijn gevoel, dit kan een uitgesproken/beschreven gevoel zijn, maar het kan ook dat je iemand zijn gezichtsuitdrukking afleest en terug reflecteert.

Samenvatten:

Samenvatten lijkt op parafraseren maar vat in bredere zin samen wat de ander verteld heeft. Samenvatten omvat dan vaak ook een groter deel van het gesprek. Doelen van samenvatten zijn:
• Wederom controleren of je de ander begrepen hebt.
• Structuur geven aan wat er allemaal gezegd is.
• Het afronden van een onderwerp of het gehele gesprek.

Een voorbeeld van samenvatten is: “Al met al kunnen we dus stellen dat samenvatten gebruikt wordt om te controleren of je de ander begrepen hebt, structuur te geven aan het gezegde en om een gesprek af te ronden.”

Non-verbaal motiveren:
Een groot gedeelte van de communicatie die we in een gesprek toepassen gebeurt op een non-verbaal niveau, dit wil zeggen door het gebruiken en aflezen van lichaamstaal. Door middel van lichaamstaal gericht op de spreker laat je zien dat je luistert naar de ander en kun je ervoor zorgen dat de spreker ook zijn aandacht bij jou houdt. Een manier waarop je kan laten zien dat je luistert is door oogcontact met de spreker te houden, door mee te knikken en door een actieve houding aan te nemen in het gesprek. Je kan je misschien voorstellen dat iemand die onderuitgezakt naar zijn telefoon zit te kijken wat minder geïnteresseerd overkomt.

Verbaal motiveren:
Een andere manier van motiveren die vrijwel altijd gepaard gaat met non-verbale communicatie is verbale communicatie. Denk hierbij aan het gebruiken van korte woorden als ‘ja’. Wederom laat je zien dat je luistert, de ander zal ook meer het gevoel ervaren dat het gesprek van twee kanten komt in plaats van dat degene tegen je aan staat te praten.

Hierboven hebben we de basis besproken van luistertechnieken. Er zijn natuurlijk veel meer technieken die een gesprek effectiever kunnen laten verlopen. Merk jij dat er vaak problemen zijn in de communicatie maar weet je niet precies waar deze vandaan komen, onze coaches kunnen jou helpen door het opsporen van de oorzaken en kunnen jou helpen om effectiever te communiceren.

U kunt een gratis oriëntatiegesprek aanvragen om met een coach te kijken hoe uw communicatie vaardigheden geoptimaliseerd kunnen worden.


Door: Lex de Gouw