Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Wellicht heb je het zelf ook gemerkt, de term Mindfulness komt steeds vaker ter sprake op de werkvloer. De meningen zijn vaak uiteenlopend. De een ziet het als een hype die als zweverig wordt bestempeld, de ander ziet het als tegengeluid aan de drukte van de huidige tijd. Uit wetenschappelijk onderzoek is inmiddels gebleken dat mindfulness een positieve invloed heeft op het individueel functioneren, (team)presentaties en onderlinge relaties. Deze effecten zijn niet alleen toepasselijk op de werkomgeving, maar ook in de privésfeer heeft het positieve gevolgen zoals het managen van stress. Hoe zou Mindfulness jou kunnen helpen bij de drukte, de prikkels, volle agenda’s en eindeloze to-do lijstjes?

Allereerst, wat wordt er bedoeld met mindfulness? Mindfulness staat voor het bewust aanwezig zijn in het nu. Bewuste aanwezigheid houdt in dat het hier-en-nu wordt waargenomen zoals het is, zonder hier een waardeoordeel aan te hangen. Door drukte en gejaagdheid schakelen we geregeld over op de automatische piloot. Mindfulness helpt om je bewust te maken van je aandacht, zodat je zelf in staat wordt om je aandacht naar het huidige moment te verplaatsen. Eigenlijk zou je mindfulness kunnen zien als het trainen van je aandacht, zoals je dat met spieren met behulp van sporten kunt doen. Hoe meer je traint, hoe beter de spieren worden.

Ondanks de uiteenlopende meningen, lijken grote organisaties te geloven in de zin van mindfulness. Zo is Google gestart met het introduceren van mindfulness op de werkvloer, met als doel het welzijn van de medewerker te bevorderen. Dat doen ze door cursussen aan te bieden bestaande uit het trainen van de aandacht, bevorderen van zelfkennis en het creëren van mentale gewoonten. Deze trainingen zijn zo populair dat ze soms een wachttijd kennen van zes maanden.

Toch wordt mindfulness door sceptici nog gezien als onzin, wat niet verrassend is. Lange tijd is er weinig onderzoek gedaan naar de effecten, of andere oorzaken van een positieve uitwerking van mindfulness konden niet uitgesloten worden, zoals het placebo effect. Nu de interesse groeit en het aantal betrouwbare onderzoeken toeneemt, blijkt mindfulness binnen de werksetting een positieve invloed te hebben op de prestaties en het welbevinden van de werknemers. Zo blijkt dat er beter wordt gescoord op taken binnen de werkomgeving, zoals effectiever onderhandelen. Maar ook draagt het bij aan betere relaties op de werkvloer, zo blijken leiders die veel aan mindfulness doen, beter in het vervullen van de psychologische behoeften van de werknemers.

Kortom, de investeringen in mindfulness van organisaties zoals Google, blijken niet geheel onterecht. Voor zowel de werknemer als de werkgever biedt mindfulness mogelijkheden om op de lange termijn de prestatie en het welbevinden van de werknemer te bevorderen. Wil je zelf beginnen met mindfulness? Simpele ademhalingsoefeningen of tien tot twintig minuten fietsen of wandelen en je gedachten de vrije loop laten blijken al effect te hebben.

Mocht je verder geïnteresseerd zijn geraakt en wil je zelf ook een mindvolle werkomgeving creëren? Of wil je zelf weten hoe je mindfulness kan inzetten om je prestaties te verbeteren of stress te verminderen op de werkvloer? Onze coaches gespecialiseerd in mindfulness helpen je er graag bij! Via deze link kunt u gratis en vrijblijvend een oriëntatiegesprek inplannen met een van onze coaches en de mogelijkheden bespreken.

Door: Melissa van der Zwan, Trainee


Nog vragen?


☏ 088 170 1500

Plan direct je gratis oriëntatiegesprek!

Deel deze pagina met bekenden



 >  De zin en de onzin van mindfulness op de werkvloer