Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van sociale media bij het zoeken van een baan enorm gestegen is. Het aantal werkzoekenden dat via sociale media naar een baan zoekt is binnen 1 jaar tijd gestegen met 17% gestegen. De stijging van het inzetten van LinkedIn is bovendien explosief van 38% in 2011 naar 79% in 2012. Ook het gebruiken van Facebook om een baan te vinden is in sterke mate gestegen.
Verschillen tussen mannen en vrouwen
Hetzelfde onderzoek laat zien dat mannen en vrouwen evenveel gebruik maken van de sociale media. Er is wel een verschil in de voorkeuren voor specifieke media. Zo maken mannen meer gebruik van LinkedIn dan vrouwen. Vrouwen zetten Facebook en Hyves vaker in dan mannen. Ook gaan zij vaker op zoek naar een baan in de krant.
Loopbaanbegeleiding
Heb je het idee dat je de sociale media optimaler kan inzetten bij je zoektocht naar een baan? Of weet je überhaupt niet waar je moet beginnen? Tijdens een loopbaanbegeleidingstraject helpt de coach je graag op weg. Zo kan je bespreken hoe je jezelf wilt presenteren op de (online) arbeidsmarkt. Je zoekt tijdens het traject samen met je loopbaancoach naar de beste manieren om zo snel mogelijk een passende baan te vinden. Wil je hulp bij het zoeken naar een baan?
Kijk in de agenda en plan direct een gratis oriëntatiegesprek met onze loopbaancoach »