In het artikel 6 regels voor het geven van feedback worden tips gegeven voor het geven van goede feedback. Het geven van feedback kan moeilijk zijn, maar met deze tips wordt het een stukje makkelijker. Naast het geven van feedback kan het ontvangen van feedback ook lastig zijn, vooral wanneer dit negatief is. Toch zijn er goede dingen aan het krijgen van negatieve feedback, u kunt bijvoorbeeld weer met beide benen op de grond worden gezet wanneer uw ideeën niet haalbaar lijken in de ogen van uw feedback gever. Om de negatieve of positieve feedback op een goede manier te ontvangen zijn hieronder een aantal tips over het ontvangen van feedback die u bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek in uw achterhoofd kunt houden.
- Luister goed naar de feedback. De gever van feedback heeft een frisse blik op de dingen en kan hierdoor opmerkingen of aanmerkingen geven waaraan u zelf nog niet heeft gedacht. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten en hierdoor wordt uw eigen ‘blinde vlek’ belicht en kan dit u verder helpen.
- Laat de persoon uitspreken. Dit kan onduidelijkheden voorkomen en hierdoor behoudt het gesprek een positieve sfeer.
- Als er toch nog onduidelijkheden zijn, vraag om verheldering. Zo kunt u optimaal gebruik maken van de gekregen feedback.
- Als de feedback negatief is, schiet niet meteen in de verdediging. Probeer te begrijpen waarom bepaalde feedback wordt gegeven en bedenk op welke manier de feedback gever heeft gekeken naar uw ideeën.
- Nadat alles duidelijk is probeer te bedenken wat u kunt doen met deze feedback en doe dit ook echt.
Met deze tips wordt het ontvangen van feedback gemakkelijker en kunt u echt uw voordeel doen met de feedback. Wanneer u het na deze tips nog steeds lastig vindt om feedback te ontvangen in uw werkomgeving, kunnen een van onze coaches u helpen.
Wanneer het nog niet helemaal duidelijk is kunt ook u een gratis oriëntatiegesprek aanvragen om samen met een coach uw feedback vaardigheden te optimaliseren.