“Als je te laat komt laat je merken dat je jouw tijd belangrijker vindt dan die van de ander”
Tuurlijk, we komen allemaal wel eens te laat. En allemaal hebben we daar een “goede” reden voor: “Ik kon m’n sleutel niet vinden”, “Ik had een lekke band, of “Ik moest m’n brood nog smeren”. We hebben ze allemaal wel eens gebruikt. Het blijft echter wel vervelend als mensen moeten wachten omdat jij te laat komt. Wat zouden we hier aan kunnen doen? Al je klokken structureel 5 minuten vooruit zetten? Dat lijkt een leuke truc, maar is deze effectief? Voor je het weet denk je bij jezelf: “Oh ik heb nog tijd zat, m’n klok loopt toch voor”. En ja hoor, je bent weer te laat op je afspraak. Te laat komen is vaak niet iets wat we met opzet doen, maar heeft te maken met slecht timemanagement. Het is moeilijk een inschatting te maken van hoeveel tijd iets in beslag gaat nemen.
Dus, welke concrete tips kunnen we ter harte nemen, zodat we het te laat komen in de hand houden? Lees deze 5 tips goed door, probeer ze toe te passen en te integreren in je dagelijkse routine en je zult merken dat je niet meer te laat komt. Mensen hoeven niet meer op jou te wachten, je ervaart zelf minder stress en je gaat goed voorbereid van huis. Win-win dus!
Tip 1a: Maak een duidelijk tijdsplanning.
Breng dagelijks in kaart wat je allemaal op je planning hebt staan. Welke activiteiten nemen veel tijd in beslag? Hoe lang is je reistijd? Belangrijk is om niet te strak in te plannen, maar bouw een buffer in zodat je ook bij onvoorziene gebeurtenissen wat speling hebt. Zo houd je overzicht en ben je meest efficiënt.
Tip 1b: Houd je aan de planning!
Fundamenteel voor een planning is dat je deze uitvoert en je hier ook aan houdt. Voeg dan ook op de dag zelf geen extra activiteiten toe als je hier geen tijd voor hebt. Toch nog even de stofzuiger erbij pakken om je kamer op te ruimen? Niet handig als het niet echt noodzakelijk is! Stick to the plan.
Tip 2: Ontdek welke potentiële tijdsvreters op de loer liggen.
Wat kost jou veel tijd? Kost het je bijvoorbeeld veel tijd te beslissen wat je aan gaat doen, wat je op je boterham smeert, of sta je lang in de spiegel te turen om dat ene plukje haar in de goede richting te krijgen? Breng het in kaart! Hoe beter je in kunt schatten wat veel tijd kost, hoe beter je je hier op in kunt stellen. Vaak komen we namelijk in tijdsnood omdat we onderschatten hoe veel tijd iets in beslag neemt. Door dit voor jezelf goed op een rijtje te hebben overkomt dat je niet meer.
Tip 3: Bereid je goed voor.
Veel klusjes of handelingen kun je vaak al de avond van te voren afhandelen. Zo kun je bijvoorbeeld alvast je outfit uitkiezen en klaarleggen, kun je je boterhammen voor het slapen gaan smeren of in ieder geval klaarzetten wat je denkt te gaan gebruiken en kun je de weersvoorspelling checken en eventueel je regenbroek uit de kast halen. Alle beetjes helpen namelijk!
Tip 4: Bewaar je spullen op een vaste plek, want: A cluttered desk, means a cluttered mind.
Veel kostbare tijd gaat verloren aan het zoeken naar spullen. Waar liggen m’n boeken, waar had ik mijn horloge ook alweer gelegd en waar is die telefoon eigenlijk gebleven?
Om tijd, stress en een hoop frustratie te besparen is het handig om je spullen op een vaste plek te bewaren. Creëer bijvoorbeeld een plek waar je je telefoon, portemonnee, mobiele telefoon enzovoorts kan bewaren. Op deze manier vergeet je het namelijk ook veel minder vaak. Het zorgt er ook voor dat je gestructureerd aan de dag begint.
Tip 5: Beloon jezelf.
Ha beloning, dat werkt natuurlijk altijd goed. Ga je wat timemanagement betreft lekker en kom je niet meer te laat? Dan is het tijd voor een beloning! Natuurlijk niet na elke keer dat je je afspraak haalt, maar laten we zeggen dat het na een keer of 10 best eens benadrukt mag worden dat je goed bezig bent. De beloning zal je stimuleren op tijd te blijven komen.
Of jij wel of niet op tijd komt heeft dus veel te maken met timemanagement. Hoe goed kun jij inschatten hoeveel tijd je nodig hebt? Veel mensen hebben hier moeite mee en vinden het lastig dit probleem zelf aan te pakken. Professionele hulp kan dan uitkomst bieden. Met behulp van een coach kun je middels concrete handvatten gericht het probleem aanpakken. Je gaat aan de slag met je vraagstelling zodat jij voortaan weet hoe je het beste uit je dag en uit jezelf kunt halen.
Tot slot dus eigenlijk nog tip 6: Mochten deze 5 bovenstaande tips je dus ook niet helpen, wees dan vooral niet terughoudend in het inschakelen van hulp!