Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

We kunnen er niet meer omheen. Stress en het aantal collega’s met overspannenheidsklachten en burn-out nemen steeds meer toe. Dat is, gezien de hoge verwachtingen die aan werknemers worden gesteld en de toegenomen werkdruk en prestatiedrang, ook niet zo verwonderlijk. Maar het wordt wel tijd dat er eens drastisch wordt ingegrepen. Dat we ons er meer van bewust worden, de signalen eerder herkennen, het ook echt serieus nemen en weten wat we er aan kunnen doen.

 

Daarom heb ik een aantal vragen gesteld aan Witte Hoogendijk, hoogleraar en schrijver van het boek van big bang tot burn-out. Lees hier hoe je eerder een burn-out bij jouw collega’s kunt herkennen en wat je kunt doen om ze te helpen.

 

1. Waarom geloof je in de kracht van coaching en wat is de meerwaarde ervan?

Mensen zijn over het algemeen goed in staat om met druk om te gaan als het goed gaat in hun leven. Maar als het minder goed gaat, wordt dat moeilijker. Je kunt dan met een aantal relatief simpele technieken leren daar beter mee om te gaan. Coaching is daar een goed middel voor. Met name als de klachten werk-gerelateerd zijn en vooral optreden op de werkvloer.

Als de klachten breder zijn dan burn-out en ook in de privésfeer erg aanwezig zijn kan psychotherapie raadzaam zijn. Maar vooral in de beginfase, als de klachten net ontstaan en met name werk-gerelateerd zijn, is coaching het middel bij uitstek.

 

2. Hoe herken je een burn-out of overspannenheid bij medewerkers?

Het is belangrijk om zo snel mogelijk in te grijpen en bij de eerste verschijnselen al aan de bel te trekken. Dan is er meestal nog geen sprake van een burn-out, maar is een medewerker overspannen. Als iemand echt een burn-out heeft, is de weg naar herstel veel langer en moeilijker. Daarom kan je niet vroeg genoeg ingrijpen.

De symptomen zijn: vermoeidheid, prikkelbaarheid, emotionele labiliteit, vergeetachtigheid, concentratieproblemen, slecht slapen, piekeren en gejaagdheid. Als iemand last van drie van deze kenmerken heeft en daarnaast een gevoel van machteloosheid, verlies van controle en een beperkt sociaal functioneren dan is het echt tijd om actie te ondernemen.

 

3. Wat kun je doen om een overspannen medewerker te helpen?

Ga een gesprek aan met de medewerker en zorg dat hij of zij de komende tijd minder wordt belast. Zorg voor minder taken in de agenda. Zowel in het aantal taken als het tempo waarin taken moeten worden uitgevoerd. Kortom, zorg voor een drastische vermindering in de belasting van de medewerker.

Daarnaast is het goed dat de autonomie van de medewerker gewaarborgd blijft en dat hij of zij alleen op kwaliteiten wordt aangesproken en niet op minpunten. Steun vanuit het sociale netwerk is ook heel belangrijk en dat de medewerker een gezonde leefstijl aanneemt of –houdt. Zoals voldoende buitenlucht, voldoende slaap, goede voeding, lichaamsbeweging, ontspanning. Kijk of je de medewerker kan helpen dit te verbeteren.

Zijn de klachten al langer aanwezig of te ernstig van aard en helpt het bovenstaande onvoldoende, schakel dan hulp in van een coach. Die weet de medewerker precies te helpen en op de manier die bij hem of haar past. Wacht hier zeker niet te lang mee. Hoe langer iemand rond blijft lopen zonder hulp, hoe langer en moeizamer het herstel zal zijn.

 

 

Wil je meer weten over stress en burn-out op de werkvloer? Schrijf je dan hier in voor de gratis interactieve lezing met Witte Hoogendijk op 2 oktober!