Is stress schadelijk? - GORTcoaching - Vind uw coach!
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Stress zorgt voor ademhalingsproblemen. Stress zorgt voor cardiovasculaire ziektes. Stress zorgt voor spijsverteringsklachten. Stress zorgt voor gevoeligheid voor infecties en ontstekingen. Stress zorgt voor slapeloosheid. Eerlijk gezegd, van dit lijstje opschrijven krijg ik alleen al stress. Want ook ik kan soms een behoorlijke stresskip zijn. En dan naast de stress die ik op dat moment heb, ga ik mij ook nog zorgen maken over de gevolgen die dat met zich meebrengt. Dubbel stress! Maar, is stress daadwerkelijk onze vijand? Is stress echt zo schadelijk als we denken dat het is?

Volgens Kelly McGonigal hangt het ervan af hoe we ermee omgaan. Wanneer we merken dat ons hart begint te kloppen, onze ademhaling sneller wordt en we beginnen te zweten zien we dit als symptomen van angst en voelen we ons daardoor nog meer gestressed. Maar is het eigenlijk niet een heel mooi systeem van het lichaam dat wanneer we ons blijkbaar zenuwachtig maken over iets dat ons lichaam in actie komt om ons zo veel mogelijk klaar te maken voor wat komen gaat? Wanneer we op deze manier over stress denken, blijkt uit onderzoek dat de venen zich niet gaan samentrekken, in tegenstelling tot een ‘normale’ stressreactie. Dit heeft tot gevolg dat het lichaam zich op dezelfde manier installeert voor wanneer we blij en moedig zijn.

Nog een feit waar de meeste van ons zich niet bewust van zijn: stress maakt je sociaal. Op het moment van stress produceert het lichaam stresshormonen zoals adrenaline die maakt dat je hart sneller gaat kloppen. Maar naast adrenaline maakt het lichaam ook oxytocine aan. Dit zorgt ervoor dat je support van andere mensen gaat zoeken, meer empathie hebt en ook anderen mensen wil helpen wanneer zij stress hebben. Naast deze psychische voordelen geeft het ook lichamelijke voordelen: het hart heeft oxytocine receptoren waardoor oxytocine zich daaraan kan binden en zo het hart kan beschermen tegen cardiovasculaire ziektes.

De volgende keer dat je gestressed bent, weet dan dat hoe je denkt en hoe je je gedraagt je stress respons kan veranderen in een biologische respons gebaseerd op moed. Wanneer je zo reageert op stress, zeg je eigenlijk, dat je op jezelf kan vertrouwen en levens uitdagingen kunt handelen. En onthoud: je bent niet alleen.

Zou u na dit artikel gelezen te hebben aan de slag willen gaan met deze manier van denken? U kunt hier een gratis oriëntatiegesprek aanvragen.