'Help, ik ben overspannen!' - GORTcoaching - Vind uw coach!

Je hoort het steeds meer, mensen die aangeven overspannen te zijn. Maar wat betekent dit eigenlijk precies?

Wat is overspannenheid?
Als je overspannen bent, dan is letterlijk de spanning een lange tijd te hoog geweest. Je hebt lange tijd te veel stress gehad en dit breekt je op. Vaak is er sprake van een combinatie van een hoge werkdruk met problemen op andere vlakken zoals in de relationele sfeer of je gezondheid. Het gevolg kan zijn dat je de grip over je leven even verliest.

Het is een probleem dat steeds vaker voorkomt en tevens de meest voorkomende redenen van werkgerelateerd verzuim, namelijk 36% blijkt uit cijfers van TNO. In totaal zijn maar liefst 7.555.000 verzuimdagen per jaar in Nederland!

Toenemende werk- en prestatiedruk
Mensen zijn niet gemaakt voor de steeds sneller gaande economie en de daardoor toenemende werk- en prestatiedruk. We willen meer werk gedaan krijgen, met minder mensen in minder tijd en het liefst nog met een hogere kwaliteit. Niet gek natuurlijk dat de cijfers voor stress-gerelateerde ziektes stijgen.

Aan de andere kant is stress zeker niet per se slecht, het kan je juist helpen om te presteren. Je moet alleen wel weten hoe je er mee om moet gaan. Dit betekent dat het belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen het leveren van prestaties en rustmomenten.

Wij hebben 3 tips voor u samengesteld die u direct kunt toepassen op uw situatie.

1. Zorg dat je het overzicht houdt
Te allen tijde wil je dat jij de controle over jouw leven behoudt. Het klinkt vanzelfsprekend, maar het is essentieel om goed te plannen en te bedenken wanneer je wat gaat doen en je rustmomentjes te plannen. Plan bijvoorbeeld elke dag een uur of een half uur om iets voor jezelf te doen. Het belangrijkste is dat je alles concreet opschrijft. Door alles wat er in je hoofd omgaat op te schrijven, zal er meer capaciteit in jouw brein beschikbaar zijn om andere taken goed te kunnen uitvoeren.

2. Wees je bewust waar voor je het doet
Als het allemaal toch even teveel wordt, schrap je de dingen die minder belangrijk voor je zijn of die je naar een later tijdstip kunt uitstellen. Als je dit met mensen overlegt en uitlegt waarom je hiervoor kiest, dan zullen zij hier vaak begrip voor hebben. Focus zorgt voor een hogere productiviteit en hierdoor zal je sneller in staat zijn om je to-do list af te werken.

3. Praat er met mensen over
Alle mensen die er onderdoor gaan vanwege de stress hebben een ding gemeen. Als zij er eerder met mensen over hadden gesproken, was het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die hun stress bespreekbaar maken, significant minder stress ervaren. Dit kun je bijvoorbeeld doen met je partner, je goede vrienden en niet te vergeten natuurlijk, je werkgever. Ook kan het juist heel goed werken om met een buitenstaander er over te praten, deze persoon zal vanuit een geheel ander perspectief naar jou situatie kijken en jou daarom andere tips geven.

Een coach kan u helpen met de klachten die u ervaart door stress, maar ook om de balans te vinden tussen presteren en rusten zodat het niet nogmaals gebeurd. Onze coaches zijn ervaren en opgeleid in het effectief begeleiden en leren omgaan met stress. Plan hier een gratis oriëntatiegesprek in met een van onze coaches.