Regelmatig hoor je over vrienden die samen een bedrijf zijn begonnen. Sommige grote bedrijven, zoals Microsoft en Google, begonnen ook als een project onder vrienden. Voor deze vrienden is het duidelijk goed gegaan, maar niet alle bedrijven die opgericht zijn door vrienden worden een succes. Dertig procent van de bedrijven die opgericht zijn door vrienden loopt stuk. Meer dan de helft is dus wel succesvol. Dit komt door verschillende voordelen. Vrienden zijn vaker bereid iets voor elkaar te doen zonder daar iets voor terug te willen. Uit een onderzoek bleek ook dat wanneer vrienden samenwerken aan cognitieve taken, zij beter presteren dan willekeurige groepen. Bovendien kennen vrienden elkaar al goed, waardoor ze vaak gedeelde interesses en visies hebben. Een creatieve samenwerking is de basis voor een succesvol bedrijf.
Een deel van de bedrijven loopt dus wel stuk. Er zijn verschillende punten waarop je kan letten om de samenwerking zo goed mogelijk te laten verlopen.
Kletsen tijdens werktijd
Let op de hoeveelheid en de inhoud van het kletsen. Veel kletsen is goed voor uitwisseling van informatie over het werk en voor het ontstaan van creatieve ideeën, maar het komt vaak voor dat vrienden op het werk lang praten over hun privéleven. Dit is even gezellig, maar laat het niet ten koste gaan van de productiviteit.
Vermijd een roddelcultuur
Pas op met de roddels. Als er nog derde partijen aanwezig zijn, kan een roddelcultuur zorgen voor een negatieve werksfeer en kan het gebeuren dat de derde partij buitengesloten of zelfs gepest wordt.
Vaststellen van de regels
Blijf communiceren en zet zo snel mogelijk alles op papier vast! Door ongeschreven verwachtingen binnen een vriendschap kan vergeten worden om duidelijke regels en afspraken vast te zetten. Er kunnen echter situaties ontstaan binnen een bedrijf die nog niet bij de vriendschap naar voren waren gekomen. Zorg dat van tevoren goed is afgesproken hoe jullie met deze situaties om willen gaan.
Het opstellen van een goede taakverdeling
Regel ook goed de rolverdeling. Natuurlijk willen jullie samenwerken, maar zorg wel dat ieder een taakverdeling krijgt waarin hij of zij het beste zijn kwaliteiten naar voren kan laten komen. Kijk ook of een van jullie de rol als leider op zich wil nemen.
Veel synergie, weinig groupthink
Zorg dat voldoende synergie aanwezig is en er geen groupthink ontstaat. Je bent immers vrienden geworden vanwege gedeelde interesses of meningen. Hierdoor kunnen bepaalde onderwerpen of visies compleet vergeten of genegeerd worden. Zorg, als dat kan, dat er werknemers in het bedrijf aangenomen worden die van buiten de vriendengroep komen en dus hun unieke creatieve bijdrage hebben.
Zolang gelet wordt op de verschillende valkuilen, is de kans redelijk dat een bedrijf van vrienden een succes zal worden. Als dit toch niet goed gaat, kunt u altijd een gratis oriëntatiegesprek inplannen met een van onze coaches. Zij staan altijd klaar om te helpen de samenwerking zo goed mogelijk te laten verlopen.
Door Eline van Maaren