Op zoek naar geluk - GORTcoaching - Vind uw coach!
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Vrijwel iedereen heeft als uiteindelijk hoogste doel gelukkig te zijn. Voor de ene persoon is dat makkelijker dan voor de ander, want niet iedereen leeft in dezelfde omstandigheden. Toch blijkt uit onderzoek dat de mate van geluk voor 50% genetisch wordt bepaald en slechts 10% door omstandigheden. 40% heb je dus zelf in de hand, en wordt bepaald door gedrag en denkwijze. Door zelf actief bezig te zijn met geluk, kun je je uiteindelijk gelukkiger gaan voelen. David G. Myers heeft de 10 geboden van geluk samengesteld, die kunnen helpen bij het zoeken van geluk.

  • Besef dat geluk niet voorkomt uit succes. Myers vergelijkt hierbij rijkdom met gezondheid: gebrek aan rijkdom en gezondheid zorgen voor een ellendig gevoel, maar aanwezigheid hiervan resulteren niet gelijk in geluk.
  • Geef voorrang aan hechte relaties. Mensen die dichtbij staan kunnen steun bieden in moeilijke tijden. Daarom is het belangrijk om deze relaties niet als vanzelfsprekend te zien, maar juist hierin te blijven investeren. Door er voor hen te zijn als zij jou nodig hebben, zullen ze er ook voor jou zijn als jij hen nodig hebt!
  • Zoek een baan en vrijetijdsbesteding waarbij je jouw talenten kunt ontplooien. Door iets te doen wat een uitdaging, maar niet overweldigend is, wordt het geluksgevoel groter. Myers noemt dit ook wel in een toestand van ‘flow’ verkeren.
  • Wees meester van je tijd. Stel doelen voor jezelf en deel die op in dagelijkse streefpunten. In een jaar kan veel meer bereikt worden als je elke dag een beetje vooruitgang boekt.
  • Gedraag je gelukkig. Lachen en een positief gevoel van eigenwaarde en optimisme nabootsen (ook al voel je je op dat moment niet zo) zal uiteindelijk ook resulteren in een gelukkiger gevoel.
  • Beweeg genoeg. Sporten is goed voor de gezondheid en geeft energie. Een gezond lichaam bevordert een gezonde geest.
  • Gun je lichaam de slaap die het vraagt. Slaaptekort resulteert in vermoeidheid, een verminderde alertheid en somberheid. Zorg dus voor voldoende slaap, en je voelt je al een stuk beter!
  • Kijk verder dan je zelf. Help anderen in nood. Door een ander te helpen, zal je je ook beter gaan voelen. En wie zich goed voelt, doet goed.
  • Verzorg je spirituele zelf. Geloof kan ondersteuning bieden, ervoor zorgen dat je voorbij jezelf kunt kijken en hoop en zin geven.
  • Houd een ‘dankbaarheidsdagboek’ bij. Als je elke dag even stilstaat bij iets dat goed gaat in het leven, voel je je al snel gelukkiger!

Wil jij leren hoe je je vaker gelukkiger kunt voelen? Coaching kan je helpen om meer uit het leven te halen en hiervan te genieten. Plan hier een gratis oriëntatiegesprek in met een van onze coaches.