Het doel van emoties
Emoties uiten op de werkvloer is niet altijd gewenst. Het gaat hierbij vooral om de vertoning ervan, niet om het voelen ervan. Emoties hebben namelijk een duidelijke functie en daarom is het ook helemaal niet erg dat ze er zijn. Emoties zijn adaptief aan de situatie. Dit houdt in dat bepaalde situaties emoties oproepen waardoor men een situatie juist kan interpreteren en hierop kan reageren. Wanneer iemand bijvoorbeeld over een meters hoge touwbrug loopt, is het niet voor niks dat iemand angst voelt.
Emoties op de werkvloer
Negatieve emoties zoals woede komen vaak voor op de werkvloer als gevolg van bijvoorbeeld onrecht. In dat geval kan woede functioneel zijn door je te helpen op te komen voor wat jij nodig hebt. Voor veel mensen is het echter niet zo makkelijk om emotie op deze manier in te zetten. Zeker negatieve emoties kunnen wel eens de overhand nemen. Het kan dan voorkomen dat je door een irrationele gedachte steeds een emotie oproept die je niet verder helpt in de situatie waarin jij je bevindt. Een techniek die coaches gebruiken om dit probleem op te lossen is RET (Rationele Effectiviteitstraining).
RET: Rationele Effectiviteitstraining
Wanneer je vaak overvallen wordt door een emotie die niet nuttig is, kan je bij een loopbaanadvies samen met jouw coach kennismaken met RET: Rationele Effectiviteitstraining. Hier leer je ineffectieve gedachten en emoties om te zetten naar effectieve gedachten en emoties in een bepaalde situatie. Het is wel belangrijk om te bedenken of het hier gaat om situaties die je liever niet meer zou willen meemaken en situaties waarbij je emoties had die je niet verder hielpen. Het kan verleidelijk zijn om moeilijke situaties te ontlopen, maar dit is vaak onverstandig. RET is geschikt voor die situaties waar een ander gedachtepatroon je helpt om beter met je emoties om kan gaan.