Leidinggeven is niet meer wat het geweest is. De coronacrisis heeft kantoorwerk ingrijpend veranderd. Managers zullen moeten veranderen, want zogeheten soft skills zijn belangrijker geworden.
Sturen van bovenaf hoeft niet meer zo nodig. Sterker nog, het kan nauwelijks, zonder dagelijks en continu contact. Een leidinggevende die kan coachen en stimuleren wordt juist extra gewaardeerd in deze tijd, blijkt uit het jaarlijkse managementonderzoek van opleidingsinstituut ISBW. Nu werken vanuit huis een blijvertje lijkt, zullen leidinggevenden moeten wennen aan managen op afstand. Dat vergt dus andere kwaliteiten van managen op de werkvloer.
‘Verandering nog nooit zo groot’
Arbeids- en organisatiepsycholoog Tosca Gort herkent de conclusies. “De verandering qua rol is voor managers nog nooit zo groot geweest als nu”, zegt Tosca.
“Je valt nu enorm door de mand als je nooit resultaatgericht leiding hebt gegeven. Heel veel managers komen erachter dat ze nooit in beeld hebben gebracht of iemand eigenlijk wel functioneert, omdat ze geen meetpunten hebben op basis waarvan ze beoordelen of iemand zijn of haar werk goed doet. Dat is een enorm gemis.”
Soft skills
“Die meetpunten en daarop sturen, dat zijn harde skills. Maar je stijgt pas boven jezelf uit als je ook goed bent in soft skills. Want hoe houd je je mensen gemotiveerd? Dat is een enorme uitdaging”, gaat Tosca verder.
Managers die niet goed weten hoe ze op afstand moeten sturen kunnen of de boel de boel laten, waarbij ze de resultaten helemaal uit het oog verliezen. Of ze gaan er juist bovenop zitten. Dat is ook niet goed.
Vertrouwen
Vertrouwen is belangrijk zegt Rob Rijbroek, directeur bij ISBW. “Door de coronacrisis zijn er al voldoende onzekere omstandigheden en de manager moet hier geen onderdeel van zijn.”
Toch kun je als managers worstelen met die nieuwe rol. Want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat veel werkenden onder werktijd bezig zijn met hele andere dingen. Vooral klusjes in het huishouden, maar ook sporten en bellen met vrienden of familie. Of zelfs een dutje. Zeven procent doet een ‘powernap’ in de baas zijn tijd.
De vraag is: is dat erg? Nee, zegt Tosca. “Als je precies weet wat iemand opgeleverd moet hebben aan het einde van de dag, week of maand zeggen de cijfers dan genoeg. Dan hoef je niemand te controleren”, legt zij uit.
“Uiteindelijk moet het draaien om het resultaat van het werk. Dat is ook hetgeen waar managers op moeten focussen”, vult Rijbroek aan.
Tijd over voor coaching
En als je je team niet als een politieagentje hoeft te controleren houd je tijd over voor coaching. Gort: “Die sociale structuur moet je bieden. Niemand moet het gevoel hebben alleen thuis te zitten. Mensen worden blij van kantoor, omdat ze hun collega’s daar zien. Dat contact moet je nu creëren.”
Slecht communiceren was altijd al een kantoorergernis, maar dat wordt in de thuiswerkrevolutie nog eens versterkt. En zo’n sociale structuur opzetten klinkt zwaar, het komt in de praktijk gewoon neer op bellen, eventueel met beeld.
Het antwoord op de vraag wat medewerkers vervelend vinden aan hun leidinggevenden:
- Als mijn manager niet regelmatig vraagt hoe het met mij gaat – 8%
- Als mijn manager niet actief van zich laat horen – 10%
- Als mijn manager zich inhoudelijk met mijn werk bemoeit -10%
- Als mijn manager verwacht dat ik altijd beschikbaar ben voor hem – 14%
- Als mijn manager mijn kwaliteiten niet erkent – 17%
- Als mijn manager onbereikbaar is – 18%
- Als mijn manager continu van mening verandert – 19%
- Anders – 4%
Leuker
Daarmee wordt leiding geven ook weer leuker voor managers. “Als je een extraverte manager bent en dat zit in je persoonlijkheid, dan ga je helemaal kapot thuis. Dat is supersaai”, weet Tosca.
“De meeste bedrijven hebben nog niet zo’n structuur hebben om geregeld met elkaar in contact te komen. Terwijl je jezelf daar een groot plezier mee doet. En dan wordt iedereen vanzelf blijer.”
ontwikkelen
Wil jij je als leidinggevende of manager ontwikkelen in leiderschap? En soft skills aanleren die je jouw hele carrière mee kan nemen? Plan dan nu een gratis oriëntatiegesprek in.
Bron: toscagort.nl