5 tips om iets van iemand gedaan te krijgen - GORTcoaching
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Soms zijn er van die klussen op het werk die erg veel tijd kosten. U kunt ze prima uitbesteden, maar hoe motiveert u de collega of werknemer hiervoor? Ook bij het onderhandelen moet u de ander stimuleren om een bepaalde beslissing te maken. Met welke technieken krijgt u iemand zo ver om toe te geven en een goede deal te maken? En wat zorgt ervoor dat een klant u mag en het product niet bij de concurrent bestelt? Of u nu leidinggevende bent of niet: u zult regelmatig anderen moeten motiveren om datgene te doen wat u van ze verlangt. Daarom geven de coaches van GORTcoaching u deze 5 tips om iets van iemand gedaan te krijgen!

1. Toon oprechte interesse
Mensen zullen sneller iets voor u doen wanneer ze u mogen. Het is daarom van belang om ervoor te zorgen dat ze u aardig vinden. Dat doet u niet door alleen maar verhalen over uw leuke leven af te steken, maar door naar ze te luisteren. Neem regelmatig de tijd om met oprechte belangstelling naar uw collega te luisteren. Probeer de ander te begrijpen en laat zien dat u geïnteresseerd bent (knikken, oogcontact maken, parafraseren, doorvragen etc.). U zult versteld staan van het effect dat dit op u heeft. Mensen praten heel graag over zichzelf. Ze willen hun ei kwijt en u vormt hun aandachtige publiek.

2. Geef geen kritiek op de ander
Wist u dat het voeren van discussies het door u beoogde effect nauwelijks kan bewerkstelligen? Waarschijnlijk hoopt u dat de ander uw standpunt begrijpt en dat hij van mening verandert. Meestal gebeurt het tegenovergestelde: hij valt in de aanval en zal u met tegenargumenten bekogelen. Doet hij dit niet en geeft hij u gelijk, dan heeft hij verloren. Dit zal hem geen positief gevoel over zichzelf geven. Tegelijkertijd zal het feit dat u gewonnen hebt, er niet voor zorgen dat de ander u aardiger gaat vinden. Spreek de ander dus niet te veel tegen, maar probeer met hem mee te denken. Bedenk of het u iets oplevert wanneer u iemand ergens van kunt overtuigen. Heeft u het idee dat u er echt baat bij hebt om de ander van mening te laten veranderen? Doe dit dan zo subtiel mogelijk.

3. Zorg ervoor dat de ander het wil doen
U kunt een taak wat ophemelen door de ander er volledige verantwoordelijkheid over te geven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat autonomie een van de basisbehoeften van de mens is. Door de ander eindverantwoordelijk te maken, mag hij zelf de beslissingen nemen. Dit zal hem een machtig gevoel geven, ook al hoeft er bij deze taak weinig beslist te worden. Noem daarnaast de voordelen op die het uitvoeren van de taak voor hem kan hebben. Betrek hierbij de doelen die diegene voor zichzelf heeft gesteld. Heeft iemand moeite met assertief zijn? Vertel dan hoe deze opdracht hem hierbij kan helpen.

4. Geef de ander het gevoel dat hij belangrijk is
Mensen willen het gevoel hebben dat ze van waarde zijn. Als u leidinggevende bent, beschouw en behandel uw werknemers dan als gelijken. Wanneer u in een grote organisatie werkzaam bent, ken dan ieders naam uit uw hoofd. Het feit dat u ze kunt aanspreken met hun naam, geeft hen het gevoel belangrijk te zijn. Mensen willen niets anders! Uitspraken als ‘Ik weet dat jij hier heel goed in bent’, ‘Je zou me enorm helpen als…’ en ‘Ik kijk altijd enorm op tegen jouw kwaliteiten op dit gebied’ versterken dit gevoel van belangrijk-zijn. Het zal hun motivatie vergroten om dat taakje, waar zij immers zo ontzettend goed in zijn, zo voor u te doen.

5. Beloon de ander
Last but not least: geef een beloning! U hoeft geen bosje bloemen, salarisverhoging of bonus te geven wanneer iemand iets voor u heeft gedaan, maar u kunt wel een gemeend compliment geven. We vergeten nog wel eens complimenten te geven en sommigen zijn zelfs in de veronderstelling dat complimenten niet nodig zijn. Niets is minder waar! Een volledige psychologische stroming heeft zich gewijd aan het versterken van iemands gedrag: het behaviorisme. Volgens deze stroming werkt belonen beter dan straffen. Wanneer u dus wilt dat iemand vaker op tijd komt, ‘straf’ hem dan niet op de momenten dat hij te laat is, maar complimenteer hem dan wanneer hij op tijd is. Dit zal ervoor zorgen dat hij vaker tijdig op het werk verschijnt.

Plan hier een gratis oriëntatiegesprek met een coach voor een van uw medewerkers »