Het ombuigen van je gedachten in vier stappen - GORTcoaching - Vind uw coach!
Plan een Gratis Oriëntatiegesprek

Taal en gedachten zijn factoren die van grote invloed kunnen zijn op ons zelfvertrouwen en geluk. Wie herkent er immers niet de situatie waarin je jezelf gek kunt maken met je eigen denkpatroon en waarin je diep wil wegkruipen in de rol waarin je jezelf als slachtoffer ziet van een ongelukkige situatie? Zo weet je bijvoorbeeld zeker dat al je collega’s je dom vinden omdat jij ervan overtuigd bent dat jij als enige weleens een vergissing begaat op het werk. Ja, dat kan gewoon niet anders. Toch? En als gevolg hiervan voel je je de rest van de dag onzeker.

Er is echter een simpele methode om je los te maken van dit soort belemmerende overtuigingen zo positiever te gaan denken, geïntroduceerd door Byron Katie. De kern van haar principe is dat je je eigen gedachten niet klakkeloos voor waar aan moet nemen, maar dat je kritisch moet bekijken of deze ideeën wel écht kloppen. Om dit te kunnen bereiken moet je gaan ervaren hoe je je zou voelen als je deze gedachten niet zou hebben. Start hiervoor vanuit een huidige gedachte en stel jezelf de volgende vier vragen:

  1. Is het waar wat je denkt?
  2. Kun je zeker weten dat het waar is?
  3. Hoe reageer je op de situatie; wat gebeurt er wanneer je in deze gedachte gelooft?
  4. Wie zou je zijn zonder deze gedachte; hoe zou je je voelen?

Toegepast op het voorbeeld van jouw collega’s zou je je dan dus allereerst afvragen of het waar is dat alle collega’s je dom vinden omdat jij de enige bent die weleens een fout begaat op het werk. Natuurlijk denk jij in eerste instantie dat dat zo is, bijvoorbeeld omdat ze volgens jou met hun ogen rollen als jij weer eens een foutje maakt. Dit vat je dan persoonlijk op. Op de vraag of je ook echt zéker kunt weten of je gedachte waar is, zal je echter zien dat het antwoord eigenlijk (bijna) altijd nee is. Het in het hoofd kruipen van een ander is tenslotte natuurlijk helemaal niet mogelijk. Beantwoording van de vragen drie en vier kan tot slot resulteren in de antwoorden dat je je bijvoorbeeld onzeker en verdrietig voelt bij je huidige gedachte en dat je je vrij en blij zou voelen in een situatie zonder je hinderlijke gedachte. Hiervoor zal je je huidige gedachte moeten omdraaien, waardoor het idee dat je collega’s je dom vinden verandert in het idee dat je collega’s je niet dom vinden. Voel je al verschil?

Bovenstaande stappen zullen ertoe leiden dat het idee dat zich als eerste een plek heeft weten te veroveren in je hoofd, niet altijd het juiste is of hoeft te zijn. Vaak zal namelijk blijken dat je in eerste instantie denkt dat die gedachte waar is, maar dat je zelden écht zeker kunt weten of het wel de realiteit is en dat je je een stuk vrijer en gelukkiger zou voelen wanneer je hebt ervaren wie je zou zijn zonder dit huidige gedachtepatroon.

Toepassing van deze vier vragen kan er in verschillende situaties in het leven voor zorgen dat je je steeds makkelijker kunt gaan bevinden in een gevoel zonder belemmerende gedachten en omkering kan zo een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van je zelfvertrouwen en geluk. Oefening baart kunst!

Vind jij het lastig om negatieve gedachten om te buigen en wil je hier mee aan de slag? Boek dan nu een gratis oriëntatiegesprek bij een van onze coaches!