Emoties op je werk
In je werk ben je soms verplicht om bepaalde emoties tegenover een klant te uiten. Zo kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met een boze of teleurgestelde klant. Van jou wordt dan verwacht dat je geduldig en vriendelijk blijft terwijl je tegenovergestelde emoties voelt zoals ongeduld of irritatie.
Emoties moeten in zulke omstandigheden onderdrukt worden. Soms wordt het zelfs van je verwacht dat je tegenovergestelde emoties toont. Het onderdrukken en/of het uiten van tegenovergestelde emoties kan erg vermoeiend zijn en kan het plezier in het werk verminderen.
Surface acting & Deep acting
Je kan met bovengenoemde situaties omgaan op twee niveaus, namelijk door middel van surface acting (oppervlakkig acteren) en door middel van deep acting (diep acteren).
Surface acting is het laten zien van emoties die je niet voelt door je gezichtsuitdrukking te veranderen. Bijvoorbeeld door te lachen naar een klant terwijl je eigenlijk geen blijdschap voelt.
Bij deep acting verander je echter niet alleen je gezichtsuitdrukking maar vindt er een verandering plaats in je innerlijke gevoelens plaats. Je verandert je negatieve gevoelens naar meer positieve gevoelens. Door positiever te denken zullen meer positieve emoties opspelen. In het geval van deep acting hoef je de negatieve emoties niet te onderdrukken omdat je de negatieve emoties switcht naar positieve emoties.
Deep acting is moeilijker aan te leren dan surface acting. Iedereen kan op zijn tijd wel een glimlachen wanneer dit nodig is maar het daadwerkelijk ervaren van positieve emoties vereist daarentegen meer oefening. Je kunt deep acting natuurlijk zelf gaan oefenen, maar met de ondersteuning van een Jobcoach bereik je nog sneller resultaat.
Jobcoach
Wil je leren omgaan met emoties op je werk? Een Jobcoach kan je hierbij helpen. Plan een gratis oriëntatiegesprek in bij een Jobcoach.