Je vindt bij GORTcoaching uitsluitend gecertificeerde coaches
phone-icon
We helpen je graag! 088 170 1500     international
brand-logo brand-logo
phone-icon hamburger-menu hamburger-menu
  • Alle coaches
  • Informatie over coaching
    • Infomatie over coaching
    • Soorten coaching
    • Kortingstarief particulieren
    • Vergoedingsmogelijkheden
  • Werkgevers
    • Zakelijke coaching
    • Psychologen
    • Outplacement
    • Tarieven
    • Offerte
  • Opleidingen
    • Opleidingen
    • Workshops
    • STAP budget
    • Informatie bijeenkomst
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
  • Contact
KIES JOUW COACH

Tips voor het geven van feedback!

Published on: Tuesday, March 3, 2015 - 4:36pm
Tips voor het geven van feedback!

Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet namelijk af en toe aan iemand mee kunnen geven wat jij van zijn of haar prestaties vindt, of dat nou positief en negatief is! Wanneer iemand nooit feedback krijgt kan diegene zichzelf natuurlijk ook nooit verbeteren, hij of zij weet immers niet welk gedrag wel of niet acceptabel is. Vaak vinden mensen het lastig om feedback van anderen te krijgen en te accepteren, maar het is minstens zo lastig om anderen van goede feedback te voorzien. Hieronder staan alvast een aantal tips om er voor te zorgen dat jouw feedback bij de ander aankomt en daar iets mee gaat doen!

Beschrijf veranderbaar gedrag
Je geeft altijd feedback op iets wat iemand gedaan heeft en niet op hoe hij of zij is. Het heeft weinig zin om tegen iemand te zeggen dat hij of zij altijd zo chagrijnig kijkt, want daar kan diegene waarschijnlijk weinig aan doen. Beschrijf dus alleen gedrag dat iemand kan veranderen. Als iemand tijdens een presentatie zo binnensmonds praat dat jij het niet kunt horen, kun je daar iets van zeggen. Een verslag waarin belangrijke cijfers ontbreken, kan herschreven worden.

Gebruik een ik-boodschap
Het is belangrijk om bij feedback gebruik te maken van een ‘ik-boodschap’, deze ziet er als volgt uit: “Ik kan me niet concentreren als je jouw muziek zo hard hebt staan.” Wat je niet moet doen is een boodschap formulieren in de jij-vorm: “Je muziek staat altijd te hard.”
Een jij-boodschap zegt namelijk dat de ander iets fout doet. Een ik-boodschap zegt: ik zou het zelf graag anders zien, kunnen we dit bespreken? Een ik-boodschap nodigt je gesprekspartner uit om begrip op te brengen voor jouw kant van de zaak. Door een jij-boodschap schiet de ander meteen in de verdediging. Een coach kan jou leren om feedback in de vorm van een ik-boodschap te formuleren.

Bespreek oorzaken en oplossingen
Als je gesprekspartner het met je eens is dat zijn of haar gedrag moet veranderen, kun je gaan praten over oorzaken en oplossingen. Stel open vragen om te verkennen wat de oorzaken van zijn of haar gedrag zijn. Zo geef je de ander de ruimte om zijn gedrag toe te lichten. Vul niet in wat je denkt dat de ander bedoelt. Maak duidelijk dat je de ander graag wil helpen waar nodig. Ga daarnaast jouw oplossing niet opleggen, je hebt samen een probleem, dus zoek je sámen naar oplossingen.

Wil jij nog meer tips voor het geven van feedback? Plan dan hier een gratis oriëntatiegesprek in met een coach!

 

twitter linkedIn facebook
Footer brand logo

Entrada 202
1114 AA Amsterdam
vraag@gortcoaching.nl
Openingstijden: 08.30 – 17.30 uur
KvK-nummer 6817 3717

phone-icon-white Tel: 088 170 1500
Navigatie
  • ⇨ Inloggen voor klanten
  • Contact
  • Vind jouw coach
  • Artikelen
  • Informatie over coaching
book-image
Plan een gratis oriëntatiegesprek
Met een coach naar keuze. Boek direct in de agenda.
Kies jouw coach
Kies jouw coach
© 2023 GORTcoaching B.V. - Alle rechten voorbehouden
  • Privacybeleid
  • Klachtenreglement
  • Algemene voorwaarden
  • https://www.linkedin.com/company/1524443/
  • https://facebook.com/gortcoaching/
  • https://www.instagram.com/gortcoaching/
  • https://www.youtube.com/channel/UCdIEWU-Jgq091kOE4dWoINw